Hårvård från naturen. Del 1. Björklöv och brännässla

Nu är det sommar och jag passar på att plocka av vad naturen har att erbjuda, både för att göra örtte på och för att använda som hårvård.
 
Igår plockade jag lite björklöv och brännäslor. Det får bli mer någon dag, då jag har tid och det inte är lika varmt som det var igår.
 
Björklöv på tork på en tidning.
 
Björlövschampo
 
Tack vare saponinerna i björklöv så går det att göra ett hemmagjort "schampo" med bara vatten och björklöv.
 
  • Häll minst en näve björlöv i en burk. Lite mer om de är torkade
  • Häll över kallt vatten och låt stå ca en timma
  • Skaka sedan om burken ordentligt
  • Sila bort löven
  • Tvätta håret med björkvattnet

 
Inpackning med björklöv
 
Jag brukar blanda lite diverse grejer, b la björklöv till en hårinpackning.
 
  • Lägg björlöv och dina valda örter/te/löv i en burk
  • Värm/koka upp vatten
  • Häll vattnet över blandningen
  • Sätt på ett lock och låt stå tills blandningen har svalnat eller över natten
  • Sila av
  • Häll i håret och täck det med en handduk för att undvika att det droppar.
  • Låt sitta i 30 minuter till några timmar.
  • Tvätta håret som vanligt
Du kan även använda blandningen till att skölja håret när du har tvättat det.
  • Skölj håret med blandningen efter tvätt
  • Krama ur överskottet
  • Torka håret som vanligt

 
Vad gör björklöv för håret?
 
  • Ger glans
  • Kan minska håravfall
  • Sägs vara bra för hårväxten

Brännässla på tork på tidningspapper.
 
Du kan använda brännässla som inpackning/efterskölj på samma sätt som jag har beskrivit under björklöv.
 
Vad gör brännässla för håret?
  • Ger glans
  • Stärker håret
  • Kan minska håravfall
  • Kan främja hårväxten
  • Kan motverka mjäll
  • Bra mot torrt hår
Övrigt om brännässla
 
Brännässla är supernyttigt och kan användas till att göra örtte, ha i matlagning, smoothies och som växtnäring.
 
Jag brukar ha färsk eller torkad brännssla i mat och torkad i smoothies och som örtte. Det slutar brännas när den har torkats eller kokats.
 
Om du vill veta mer om brännässlor och vilka näringsämnen de innehåller så är det bara att googla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0