Experiment. Att borsta håret som man gjorde förr i tiden

De problem som jag har med hår och hårbotten (förutom att håret kan glida ur vilken uppsättning som helst) är torrhet. Hårbotten blir lätt torr och flagar och längderna i håret brukar också bli torra.
 
Förutom att jag tvättar med balsammetoden så har hårbottensmassage, inpackningar av b la olja, te och fermenterat risvatten hjälp enormt, precis som olja i längderna mellan tvätt, men det har ju inte tagit bort problemet helt.
 
Att fördela ut fettet i längderna med en svinborste har också gjort skillnad, men jag har egentligen aldrig fått ner fettet mer än några decimeter i mitt hår.
 
 
Nu till mitt experiment!
 
Förr i tiden så la man mer tid på att borsta håret. Hela håret! Detta har jag nu testat i ca två veckor.
 
  • Sedan ca en halv vecka efter att jag tvättade håret, så har jag en gång om dagen (med undantag för dem dagar då jag haft samma flätor två dagar i rad), borstat håret sektion för sektion med en svinborste, efter att ha rett ut det med en bredtandad kam.
 
 
  • Ca en vecka efter tvätt så la jag även till en snabb hårbottensmassage innan jag borstade det.

Jag är själv chockad över det otroliga resultatet!
  • Min hårbotten kliar ingenting alls!
  • Förr så har hårbotten, även om den egentligen varit mindre torr när det närmar sig tvätt, flagat en hel del då jag inte helt lyckats massera bort alla gamla hudrester. Nu finns det 17 dagar efter den senaste tvätten inte en enda lös hudflaga att hitta!
 
 
  • Fettet har jag lyckats sprida långt ner i längderna och den delen där jag har fått ner mindre fett har jag bara behövt ha lite arganolja i.

  • Den främre delen av håret som annar brukar bli torrare än resten utav håret och därmed mer slitet, har inte alls varit torrare nu. Fettet har blitvit jämnt fördelat i hela håret.
 
 
  • Jag försöker inte påstå att mitt hår är rent eller ser fettfritt ut. Det ser fett ut om det är utsläppt och under starkt ljus.

  • Fram tills dag 15 så hade jag det uppsatt i en knut på jobbet och ingen anade att det inte var glansigt för att det var nytvättat. Dag 16 och 17 så har jag haft det i inbakade flätor och åter så har ingen kunnat ana att mitt hår var så "glansigt och fint" för att det började bli fett. Ärligt talat så är mitt hår i princip lika glansigt när det är nytvättat som när det är fett.

  • När jag känner på mitt hår så har jag ingen lust att någonsin tvätta det igen! Det känns inte fett. Du får inget fett på fingrarna och du kan gnugga ett papper mot håret utan att det fastnar något fett på det (ja, jag har testat).

  • Det är lätt att reda ut och känns otroligt lent och mjukt! Med risk för att låta lite narcissistisk så känns det utan att överdriva som silke!
 
 
Idag så är det dessvärre dags att tvätta håret. Även om jag älskar hur mitt hår känns och det inte luktar, så får jag anpassa mig efter samhället. Hehe.
 
Men jag kommer definitivt att lägga till dem här extra minuterna med borstning varje dag i min hårvårdsrutin! Det känns som väldigt lite jobb för ett fantastiskt resultat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0