En jämförelse utav hårsnoddar

En sak som ni antagligen kommer att lägga märke till, är att jag inte har tagit med vanliga hårsnoddar med metall. Anledingen är att de är rena döden för håret och ingen borde använda dem.
 
 
Invisibobbles
 
Fördelar:
  • Snälla mot håret. Håret känns inte torrt och trassligt efteråt.
  • Minimalt slitage.
  • Sitter stabilt när man väl har lärt sig tekniken.
  • Finns i flera färger och även i mindre storlekar.
  • Går utmärkt att basta och bada med.
Nackdelar:
  • Kan trassla sig när man tar ur den om man har haft den högre upp, t ex i en hästsvans.
  • Enligt mig, inte den snyggaste snodden.
  • Går inte att gömma i t ex en knut.

"Platta hårsnoddar"
 
Födelar:
  • Snälla mot håret. Håret känns inte torrt och trassligt efteråt.
  • Minimalt slitage.
  • Ser helt okej ut att ha i håret enligt mig.
  • Finns i flera färger och möster.
Nackdelar:
  • Glider ur lättare än t ex invisibobble om du som jag har väldigt halt hår.
  • Går inte att ha t ex i en knut då  änden i knuten på snodden (se bild längre ner) fastnar i håret.

Scrunchies
 
(Jag har bara testat dem i sammet än så länge)
 
Fördelar:
  • Snälla mot håret. Håret känns inte torrt och trassligt efteråt.
  • Minimalt slitage.
  • Snygga enligt mig, även om jag inte alltid har tyckt det.
  • Finns i flera storlekar, fäger, mönster och material.
  • Sitter stabilt i håret.
Nackdelar:
  • Går inte att använda när man ska göra t ex en knut.
  • Dyra i vanliga butiker.
 
"Traditionell hårsnodd utan metall"
Fördelar:
  • Går att använda och gömma när man t ex ska göra en flätad knut.
  • Snällare än en snodd med metall.
  • Diskret.
  • Finns i flera färger och storlekar.
Nackdelar:
  • Sliter en del på håret.
  • Glider lätt ur om man som jag har halt hår.

"Gummisnoddar/mansnoddar"
 
Fördelar:
  • Bra till små flätor.
  • Sitter stabilt.
  • Finns i olika färger, storlekar och tjocklekar.
  • Finns att köpa billigt på storpack i hästsportsbutiker.
  • Lätta att få in och gömma i t ex knutar.
Nackdelar:
  • Sliter lite mer på håret.
  • Trasslar och sliter ganska lätt om man inte är försiktig när man tar ur dem. (Går annars att klippa av)

 
Hur jag använder dem.
 
Vanliga hårsnoddar använder jag endast när jag gör flätade knutar och inte vill att ändarna ska öppna sig. T ex när jag gör en amish bun.
 
Invisibobbles använder jag när jag badar och bastar. Ibland använder jag dem för att sova med eller när jag är hemma.
 
Platta hårsnoddar använder jag ska iväg och vill ha någonting hårvänligt men lite diskretare än scrunchies i håret. Det händer att jag använder dem hemma eller för att sova med.
 
Gummi-/mansnoddar Använder jag till små flätor när jag gör uppsättningar med mindre flätor i.
 
Scrunchies är helt klart min nya favorit! Dem har jag använt i mina flätor hemma, ute och för att sova i sedan jag köpte dem.
 
 
Priser:
 
Vanliga snoddar är billiga i storpack.
 
Invisibobbles går att hitta till vettiga priser.
 
Platta snoddar kostar lite mer om man inte hittar t ex en internetbutik som säljer dem billigare, men de är fortfarande inte överdrivet dyra.
 
Gummi-/mansnoddar är enligt mig överdrivet dyra i vanliga butiker. Själv köpte jag ett hundrapack billigt för  över tio år sedan i en hästsportsbutik, som jag inte ens är halvvägs igenom, trots att jag har använt dem till både hästar och mig själv.
 
Scrunchies är riktigt överdrivet dyra i vanliga butiker! Jag köpte sex stycken för 20 kr på en marknad. Så håll koll på marknader!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0