Linfrö- och aloe vera gel

 
Längderna kändes torra så jag gjorde en gel på linfrö och aloe vera och hade efteråt i lite arganolja. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med resultatet och mitt hår känns inte alls torrt längre!
 
Recept:
  • 2,5 dl vatten
  • 2 msk linfrön
  • Valfri mängd aloe vera (köpt eller från egen planta)
  • Koka på svag värme i ca 15 minuter
  • Sila så att du får gel utan frön i valfri behållare (jag silade inte allt)
  • Ta aloe vera (jag tog två små blad från en planta) och ha i valfri mängd
  • Blanda
  • Förvara i kylen när du inte använder den.
  • Hur länge den håller i kylen vet jag inte än...
 
Om du som jag tar aloe vera direkt från bladen:
  • Klipp av ett/flera blad och ställ det i ett glas en stund så att det gula kan rinna ut
  • Ta en potatisskalare och "skala av" den plattare delen utav bladet
  • Gröp ur med en sked
  • Sätt klumparna i en sil och mosa med en sked för att få ur vätskan
(Någon dag ska jag göra en bättre instruktion med bilder för hur man utvinner aloe vera)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0