Skydda håret med kokosolja under blekningen.

Förord.
 
Själv har jag inte blekt håret på många år och tänker inte göra det igen, men då i princip allt inom hår intresserar mig så har jag spenderat många timmar med att läsa om b la blekning och färgning. Dessutom så har jag Penna http://finurlig.blogg.se/ som har testat det här tipset. Tyvärr så har hon ingen bild på sitt vackra lila hår på sin blogg, men i alla fall så har hon blekt det för att få det riktigt lila.
 
 
Två gånger i livet så har jag gått från svart till blond. Behöver jag ens nämna att det slet avsevärt på håret? En del människor kan göra nästan vad som helst utan att deras hår tar skada, medan mitt hår är väldigt känsligt.
 
Oavsett vad du gör så är en blekning en blekning och det kommer att påverka håret.
 
Två snabba tips innan vi kommer till ämnet:
  1. Låt det alltid gå en tid mellan varje blekning. Helst en månad.
  2. Om det är möjligt så blek bara utväxten och inte hela håret.
 
Skydd under blekningsprocessen:
  • Kokosolja är en av de oljor som påminner mest om hårets egna talg/sebum/fett och tas därför lättare upp av håret och gör ofta mer nytta än andra oljor.
Har du någonsin hört att du ska ha sktigt hår när du ska bleka det? Om inte så kan jag rekomendera det för:
  • Det skyddar hår och hårbotten mot blekningen utan att försämra effekten.
Nu kommer vi in på kokosoljan:
  • Kokosoljan försämrar inte effekten utav blekningen, men skyddar hår och hårbotten mot det värsta slitaget.

  • Jag har läst många som vittnar om detta och har själv sett och känt på Pennas hår både en kort tid efter blekningen och under en lång tid efter. Jag kan inte påstå att hennes hår har tagit någon nämnvärd skada utav blekningen med kokosolja i, medan det blev mer slitet när hon tidigare har blekt utan kokosolja.
 
Hur du gör:
  • Du kan antingen ha i kokosoljan en stund innan du ska bleka håret eller redan kvällen innan för att håret ska hinna vårdas ordentligt av oljan.

  • Massera in rikligt med olja i hår och hårbotten.

  • Blek som vanligt.

  • Tvätta håret. Om du har svårt att få ur oljan så rekomenderar jag att du masserar in rikligt med balsam i hela håret och låter det verka en längre stund.
 
Varningar och funderingar:
  • Som sagt så har jag ingen egen erfarenhet utav detta i mitt eget hår, så jag skriver inte om egna upplevelser den här gången.

  • Testa innan så att du tål kokosolja. Vissa tål inte just kokosolja och andra får en reaktion utav olja i hårbotten i allmänhet. Bieffekter som kan uppstå är tillfälligt ökat håravfall, irritation, exem och klåda.

  • Om du inte upplever några biekktekter så förlorar du ingenting på att testa nästa gång du bleker håret!

  • Även om jag inte har testat det här själv så älskar mitt hår och hårbotten kokosolja, så jag rekomenderar det även för er som inte bleker eller färgar håret.

  • Kokosoljan ska vara kallpressad och helst ekologisk!
Slutligen.
 
Lycka till och berätta gärna om era erfarenheter om ni bestämmer er för att testa!

Kommentarer
Postat av: Jenna

Åh, nu känner jag mig ju manad att kanske lägga upp en bild på mitt hår, haha! :D

Svar: Det måste du! :D
Tatsu

2016-09-11 @ 23:13:41
URL: http://finurlig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0