Olja. Vad innebär alla begrepp och vad ska du tänka på?

Blir du förvirrad i oljedjungeln? Ingen fara! Det har vi alla varit någon gång och nu ska du få en guide i vad allt betyder och vad du ska titta efter när du köper olja.
 
 
Kallpressad, varmpressad, virgin och extra virgin:
  • Kallpressad innebär att oljan har pressats fram utan värme och förlorar därför varken smak, lukt eller dem nyttiga ämnena som finns i oliven/nöten/fröet.

  • Varmpressad innebär att värme har använts för att utvinna oljan. Detta innebär att flera utav de nyttiga ämnena har försvunnit ur oljan och även smak och lukt kan ha påverkats.

  • Virgin är ett ord som ofta används om olja. Det innebär att det är den andra pressningen utav oliverna/nötterna/fröna för att utvinna olja. Oljan ska vara kallpressad, men kolla gärna så att det faktiskt står kallpressad på flaskan/burken.

  • Extra virgin är ett annat ord som ofta används om olja. Det är den första pressningen utav oliverna/nötterna/fröna för att utvinna olja. Oljan ska vara kallpressad, men kolla gärna så att det faktiskt står kallpressad på flaskan.
 
Ekologisk:
  • Ekologisk innebär att inga bekämpningsmedel eller konstgjorda gödsel har använts under odlingen utav exempelvis nötterna eller oliverna. Det innebär även att inga kemiska tillsatser finns i oljan.
 
Eterisk olja:
  • Doftande oljor med olika egenskaper.

  • De ska aldrig användas för sig själva, utan blandas med andra oljor.

  • Om du vill använda oljorna till annat än att lukta gott så är det viktigt att inte köpa första bästa olja. Många är nämligen framställda på konstgjord väg och kan vara rent ohälsosamma för huden/håret.

  • Oljan ska vara ren utan tillsatser.
 
Vad ska du välja?
  • Först och främst så beror det på vad du ska ha oljan till.

  • Ska du laga mat eller baka så spelar det ingen större roll om den är kall eller varmpressad då den ändå kommer att hettas upp när du tillagar maten eller ditt bakverk.

  • Om du ska förtära oljan utan att hetta upp den så är kallpressad att föredra, då den innehåller alla bra ämnen som du är ute efter. T ex vitaminer, mineraler och aminosyror.

  • Om du ska ha den till hud eller hår så är kallpressad att föredra även här, utav samma anldedningar som ovan. Dessutom så kan varmpressad olj vara kladdigare och svårare att tvätta bort från hud och hår.

  • Ekologiskt är alltid att föredra, men i slutändan så är det upp till dig och din plånbok. Anledningen till att ekologiskt är att föredra är helt enkelt att konventionell olja (oekologisk) innehåller gifter m.m som du inte vill förtära, ha i hår eller på huden. Huden är kroppens största organ och suger in dem gifter den kommer i kontakt med.
 
Vilken olja till vad?
  • Här finns inget riktigt svar. Det är upp till dig vad du, din hud och ditt hår föredrar.

  • Ska du förtära oljan så är det främst dina smaklökar som bestämmer.
  • Populära håroljor är b la kokos-, argan-, jojoba- och mandelolja.

  • Populära hudoljor är b la shea- avocado-, kokos-, jojoba- argan- och mandelolja.

  • I stort sett så kan du använda vilken olja som helst. Jag har t ex använd olivolja till hud och hår samt solrosolja till huden.
 
Enklaste sättet att välja olja är att ta reda på hur din hud och hår absorberar oljor:
  • Hud och hår som har svårt att suga upp olja. Välj en torrare/lättare olja. T ex tistel- eller valnötsolja.

  • Hud och hår som har svårt att suga upp olja men klarar lite mer än ovan. Väl en halvfet olja. T ex kokos-, solros-, mandel-, sesam- eller jojobaolja.

  • Hud och hår som har lätt att suga upp olja. Här kan du använda en fetare olja. T ex oliv-, avocado-, shea- eller rapsolja.

  • Du kan även använda en fet olja för som ett skyddande lager eller för att stänga inne fukt om din hud eller ditt hår inte kan suga upp oljan.

  • Testa dig fram för att se vilken/vilka oljor du gillar. Bara för att en olja fungerar till huden så betyder det inte att samma fungerar till håret.
 
Vad jag föredrar:
 
  • Mitt hår och hud kan suga i sig i princip allt. Än så länge så har jag inte hittat någon olja som är för fet. Oliv-, solros-, sheaolja. Allt går in i hud, hår och naglar för mig. Vad jag föredrar beror b la på årstid och väder.

  • Till håret så är kokosolja min favorit även om b la oliv- och mandelolja fungerar.

  • Till huden så använder jag främst kokosolja på sommaren. På vintern så varvar jag främst mellan mandel- och olivolja.

  • När jag köper min kokosolja så beställer jag via internet. Jag väljer alltid den billigaste, kallpressade, ekologiska oljan. Jag kan inte säga att något specifikt märke har varit bättre eller sämre än något annat.
 
 
Din egen blandning!
  • Glöm inte att du kan blanda fritt för att få fram blandningar som är perfekta för dig!

  • Det kan vara dem oljor som passar bäst till ditt hår/hud/naglar.

  • Du kan blanda i eteriska oljor för doft eller t ex cirkulationsfrämjande egenskaper, för dålig blodcirkulatoin eller ökad hårväxt.
Lycka till i oljedjungeln! Jag hoppas att det här inlägget har hjälpt dig lite i ditt sökande efter den perfekta oljan/oljorna för dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0