Kokosmjölk i hennan och indigon + en guide till svart hår med henna och indigo

Färgar du med henna/henna och indigo? Upplever du att håret blir lite torrt eller vill du helt enkelt vårda håret lite extra? Eller vill du bara ha håret svart utan att använda kemisk färg? I så fall så är det här inlägget för dig!
 
 
Varför anväda kokosmjölk?
 
Kokosmjöken hjälper till att vårda håret och själv har jag inte upplevt att det skulle försämra effekten utav vare sig hennan eller indigon.
 
Vad behövs?
  • Henna
  • Ren kokosmjölk. Vatten och xantangummi kan vara tillsatt då det går att tvätta ur med vatten. Inga andra ingredienser får vara tillsatta.
  • Vatten
  • En vattenkokare/kastrull för vattnet.
  • En kastrull för kokosmjölken.
  • Indigo för steg två.
 
Blanda hennan:
  1. Värm vattnet i vattenkokare eller kastrull. Det ska vara varmt med inte koka. (Vissa väljer att inte värma vattnet och kokosmjölken, men jag gör detta för att öka färgsläppet från hennan)

  2. Öpnna burken med kokosmjölk. Häll vatten i en kastrull, stoppa ner konservburken med kokosmjölken och starta plattan. Jag brukar värma mjölken så att det fortfarande går att ta i burken och känna på mjölken utan att bränna sig.

  3. Häll i hennapulver i en burk och häll på så mycket vatten och kokosmjölk som du vill ha i din blandning. Det är lättare att blanda om du tar lite pulver och vätska i omgångar och blandar ut det till en "smet" emellan. Jag brukar ha lite mer en en halv burk kokosmölj till en russinbruk med hennablandning. Blandningen ska ha en tjock yoghurtkonsistens när du är klar.

  4. Låt gärna stå över natten.

  5. Om du ska ha resten utav kokosmöljen till idigon så häll över den i en plast/glasburk och ställ in i kylen. Du ska inte lämna den i konservburken då metallen släpper ifrån sig mineraler i kontakt med luft.
 (På köpet så får ni en bild på hur jag ser ut när jag försöker skydda mig mor rinnande henna.)
 
Användning:
  1. Applicera hennan som vanligt i håret. (Använd handskar. Massera in i en slinga i taget och börja underifrån.)

  2. Täck över håret med plast och sedan en handduk/mössa för värme så att hennan tar bättre.

  3. Vänta så länge du vill/orkar. Vissa sover med hennan i håret medan jag har den i 3-5 timmar.

  4. Skölj ur. Om du bara hennar håret så kan du nu tvätta som vanligt. Om du ska använda indigo så skölj bara med vatten.
 
Blanda indigon:
  1. Värm vattnet i vattenkokare eller kastrull. Det ska vara varmt med inte koka.

  2. Häll vatten i en kastrull, stoppa ner burken med kokosmjölken och starta plattan. Jag brukar värma mjölken så att det fortfarande går att ta i burken och känna på mjölken utan att bränna sig.

  3. Blanda som du gjorde med hennan.

  4. Använd!
 
Användning:
  1. Applicera indigon som vanligt. (Använd handskar. Massera in i en slinga i taget och börja underifrån.)

  2. Täck över håret med plast och sedan en handduk/mössa.

  3. Vänta. Vissa har i indigon endast en timme. Jag har i den i 2-4 timmar.

  4. Skölj ur och tvätta håret som vanligt.
 
Slutord:
 
Att få håret svart med henna och indigo är en lång process som kräver tålamod. Du behöver färga håret flera gånger innan det blir svart och ännu fler gånger innan det håller sig svart.
 
Jag ska inte ljuga. Att färga med henna och indigo är en heldagsprocess med rinnande färg. Det bästa sättet för att stå ut är att leta upp en gammal kudde du inte är rädd om och lägga dig på den medan du har ett film/serie maraton. Det rinner nämligen nästan ingenting så länge du ligger ner.
 
 
Du ska även vara säker på att det här är någonting du vill. Att bleka ur indigo är ingen idé då håret kommer att bli grönt.
 
Om du som jag vet att du vill ha svart hår i många år framöver och är för rädd om håtet för att använda kemisk färg eller helt enkelt vill undvika dem gifter som finns i traditionell hårfärg så kör på! Jag har inte ångrat mig för en sekund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0