Kampen mot acne, torr hy och eksem

Sedan jag var ca tolv så har jag haft finnar. De fullkomligt exploderade i mitt ansikte och under åren har jag testat det mesta tills jag äntligen har hittat saker som har hjälpt. Här kommer den historian.
 
Först och främst så fick jag alltid höra att det kommer att bli bättre med åldern. Det blev det inte! Min ålder hade ingenting med den saken att göra.
 
Jag har inga direkta bilder på mitt ansikte före 2009.
 
2009. Här har jag puder i ansiktet, men finnarna lyser tydligt igenom.
 
På den här tiden så testade jag det mesta från både apoteket och inom vanliga hudvårdsprodukter. Det mesta var sådant jag fick utav andra då dessa "mirakelprodukter" skulle hjälpa. Det enda resultatet var att när dessa krämer och rengöringar tog slut så blev min hud lite bättre.
 
Jag minns att apotekets egna grejer brände som eld när jag hade dem i ansiktet, men jag härdade ut.
 
Jag sminkade mig en gång i veckan på den här tiden, men det gjorde ingen skillnad hur ofta eller sällan jag gjorde det. Finnarna varken ökade eller minskade.
 
2010. Finnarna lyste igenom både foundation puder.
 
Några problem som jag hade, var flagande hud och eksem. Alla pratade om "blandhud", för hur skulle jag annars kunna ha så hemsk acne? Idag vet jag att det var helt fel. Min hud var torr och alla dessa rengöringsprodukter försämrade min hud ännu mer.
 
På vintrarna eller om jag använde för mycket sminkborttagning så brukade jag få röda blödande eksem runt ögonen och samma sak runt näsan största delen av året, vad jag än gjorde. Alla krämer som skulle motverka detta gav mig bara mer finnar.
 
Under den här perioden så blev jag lacto-ovo-vegetarian och även om det påverkade min hälsa positivt så gjorde det varken till eller från för min hud.
 
2011.
 
Någonstanns här så började jag äta ett kosttillskott som heter "stora hårkuren" och dem eksem som jag hade haft på benen i flera år och som såg ut som brännskador försvann, men fortfarande ingen skillnad i mitt ansikte.
 
Jag tror att det var runt den här tiden som jag upptäckte mandelolja. Eksemen minskade snabbt och jag fick mindre problem med torr hud. Även om antalet finnar inte direkt minskade så "mognade" de och försvann istället för att samma finnar kunde sitta kvar i flera år.
 
Jag började äta p-piller, men de gjorde varken till eller från för min hud. Däremot så gjorde de allt annat i livet lättare då jag slapp må så otroligt dåligt så ofta utav smärta, illamående m.m. Men det är en annan historia.
 
2012.
 
Här har i princip alla konventionella ansiktspodukter åkt ut och ersatts utav framförallt olja. Jag sminkade mig sällan, men när jag väl gjorde det så tog jag bort sminket med olivolja (det gör jag än idag) och det gjorde en enorm skillnad. Det blev inte bara lättare att får bort sminket, utan jag jag slapp även torr och svidande hud.
 
2013.
 
Jag hittar inga bilder på mig själv osminkad. Även om jag aldrig har skämts för min acne så fick den mig inte att känna mig vacker. Jag tog inte gärna en bild där ansiktet lyste utav röda "bölder". Här har jag blivit bättre på att täcka över finnarna med lager utav foudation, men de lyser ändå igenom.
 
Här slutade jag äta socker och gluten (äter lite rågbröd fortfarande) och äntligen slapp jag vara konstant dålig i magen och mina leder gjorde mindre ont utav det, men fortarande ingen skillnad i ansiktet.
 
2014
 
2015.
 
Runt årskiftet mellan 2014 och 2015 så skedde det två stora förändringar.
 
Det första var att jag började med äppelcidervinäger. Detta är rekommenderat mot acne, men inte för torr hud. Jag tänkte att "vad har jag att förlora?". Så jag blandade äcv (äppelcider vinäger) med vatten och tog det på en bomullspad och använde som ansiktsvatten två gånger om dagen.
 
För första gången på många, många år så började mitt ansikte att producera fett. Jag var överlycklig! Till en början så var det lite fett och finnarna ökade, men jag visste att det bara var en övergångsperiod.
 
Efter ett tag så kunde jag dra ner lite på smörjandet med olja, då min hud började balansera sig och finnarna började minska.
 
Samtidigt så var det dags att förnya receptet på p-piller och jag fick träffa en barnmorska som föreslog en ny sort för mig, som ofta hade den trevliga "bieffekten" att den minskade acne. Hon var dessutom förvånad att ingen hade föreslagit detta innan, då jag hade så grav acne. Återigen så tänkte jag att "vad har jag att förlora?".
 
Först och främst så gjorde dessa piller mitt liv ännu bättre och minskade mina mensbesvär ytterligare. (Men det är en annan historia.)
 
Jag vet inte hur stor del som är hormonerna och hur stor del som är äcv, men oavsett så blev min hud så snabbt bättre att t o m en kollega reagerade på det.
 
2016.
 
Finnarna på hakan finns kvar, men det kan jag leva med, precis som de acneärr i form av röda prickar och gropar som finns där. Jag är idag nöjd med min hud! Jag har inga problem att ta foton utan smink längre.
 
Jag äter idag samma p-piller och tänker inte byta. Jag använder min äcv-blandning varje morgon (även på benen då det har hjälpt där också). På sommaren räcker det att olja in ansiktet efter att jag har duschat. På hösten så oljar jag in ansiktet lite lätt på morgonen före äcv:en. På vintern så oljar jag in ansiktet morgon och kväll.
 
2016.
 
Detta blev ett långt inlägg, men ändå så är det en snabb sammanfattning av min långa kamp för en bättre hy.
De viktigaste sakerna jag har lärt mig under den här tiden är:
  1. Mitt främsta problem är torr hy.
  2. Torr hy kan mycket väl ge finnar. Ju torrare hy jag har haft, desto mer finnar har jag fått.
  3. Ingredienserna i konventionella produkter ger mig mardrömmar och de är sällan skapade för att faktiskt hjälpa någon.
  4. Min hud mår bäst utav naturliga produkter.
  5. Alla är olika! Det finns ingen mirakelkur som hjälper alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0