Ytbehandling av trä med kokosolja och bivax (Kan även användas till hud och läppar)

På den senaste hårpinnen jag har gjort, så testade jag den här ytbehandligen istället för lack. Jag läste om andra som har använt den just för hårsaker.
 
  • Jag blandade en tesked bivax med tre teskedar kokosolja.
  • Sedan höll jag burken i ett varmt vattenbad och rörde om med en träpinne tills allt var smält.
  • När det är smält så ser det ut ungefär som urin. (Det luktar dock mycket bättre)
  • Efter att det har fått svalna, vilket tar några minuter så får det samma konsistens som en fet salva.

  • Ta en tygbit som du inte är rädd om, t ex från en gammalt lakan.

 
  • Gnugga in blandningen i träet i omgågar tills det inte längre suger åt sig fettet.
  • När träet började kännas mättat så strök jag på ett tjockare lager och drog lätt med ett fint sandpapper, på samma sätt som man gör när man oljar trä. Jag vet inte om det gjorde någon nytta eller inte.

  • Sedan lät jag den ligga över natten. På morgonen drog jag bort överskottet med papper och lät det ligga medan jag var på jobbet. När jag kom hem så var den torr, men jag torkade ändå en extra vända med papper då bivax är svårt att tvätta ur håret med balsam.
 
 
  • När den nu är torr så luktar den svagt av bivax, men jag misstänker att lukten kommer att försvinna snart. Jag har dock ingenting emot lukten.

  • Resterna av ytbehandligen kan sparas en tid i en burk med lock för att använda vid senare tillfäller eller till annat. Jag använder min blandning som lypsyl och handkräm, men så suger min torra hud också upp det mesta. Man kan även smälta om blandningen och ha i mer/andra oljor, samt någon eterisk olja för lukt och på så sätt få en lättare salva.
 
Träet känns otroligt lent och härligt. Det känns varken som lackat eller oljat. Jag gillar känslan och den glider fint genom håret!
 
Jag vet inte hur länge den här behandligen håller eller exakt hur bra den skyddar, men jag räknar med att behöva göra om det efter mycket användande precis som man brukar behöva göra med olja eller vax.

Jag rekomenderar er att testa den här blandningen! Jag planerar att uppdatera skicket på träet om några månader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0