DIY. Sy en randig kjol

 
 
Du behöver:
  • Två tyg i olika färg/material. Om du är nybörjare så är det enklast att börja med ett tyg som inte är töjbart.
  • Tråd.
  • Sax.
  • Symaskin.
  • Eventuellt nålar.
  • Sprättare. Om du som jag syr fel ibland...
  • Resårband.
  • En penna.
  • En säkerhetsnål.
Förkunskaper som krävs:
  • Kunna sy rak och sicksacksöm.
  • Kunna enklare matte.
Steg ett:
  • Välj ut två tyger och räkna ut måtten. Bredd i midjan, bredd nedtill och längd. Lägg till sömsmån. Alltså den bit som försvinner i sömmarna.

  • När du har de här måtten så är det dags att bestämma hur många ränder du vill ha. Jag valde fem i svart och fem i grönt. Ju fler du väljer, desto smalare blir ränderna.

  • Nu ska du ränka ut måtten per bit. T ex så tror jag att jag gjorde mina 12 cm upptill och 22 nedtill. Då har jag räknat in två cm sömsmån.
  •  Rita upp och klipp ut första biten. Mät först längden och sätt en markering uppe och nere i tyget. Rita sedan ett streck upptill med det mått du vill ha. Utgå sedan från mitten nere och rita upp det mått du valt där. Dra sedan streck från överkant till nederkant och klipp.
  • Nu behöver du inte mäta och rita mer. Lägg den utklippta biten på tygen och klipp därefter. Det blir spilltyg då du vill ha mönster/vävriktning i samma håll på alla bitar. 

  • När du har klippt ut alla bitar i första tyget så gör du samma sak med det andra.

  • OBS! Tänk på att inte dra i tyget om du som jag har valt en stretchigt tyg, då det rullar ihop sig om man drar i det. Det är inte omöjligt, men blir svårare att sy i och hantera då.
 
Nu är det dags att sy!
  • Lägg en tygbit av varje färg med utsidan innåt mot varandra. Det enklaste här är antaglien att nåla ihop dem, men jag föredrar att sy på fri hand.

  • Sicksacka ihop kanterna.

  • Fortsätt på det här sättet. Utsida mot utsida, sicksacka ihop tills du har kommit till sista biten. Den sicksackar du ihop med den första så att du får en kjol.

  • OBS! Var noga med att du har överdel mot överdel och nederkant mot nederkant. Alltså dem korta sidorna mot varandra och dem breda mot varandra.
  • Det gör ingeting om det är lite ojämnt i nederkanten (Jag mätte och klippte inte så noga). Det är enkelt att fixa till när du har sicksackat ihop alla bitarna!
  • Bara klipp bort dem bitar som är för långa. Se dock till att inte klippa i några sömmar. Är det några mm skillnad fortfarande så kommer det ändå inte att synas när kjolen är klar.
  • Nu är det dags att sy ihop alla bitar med en raksöm.
  • Eftersom att jag har räknat med två cm sömsmån på varje bit så syr jag raksömmen en cm från kanten. Då försvinner en cm på varje sida från varje bit.
  • Dags att göra plats så att kjolen kan komma runt symaskinen.
  • Dags att sicksacka runt överdelen på kjolen.
  • Se till att vika dessa små kanter åt samma håll när du syr. Jag valde att vika in alla kanter mot det gröna tyget. Självklart kan du välja att vika alla kanter åt t ex höger.
  • Vik nu in kanten en liten bit och sy en raksöm. Vi vill nämligen inte att sicksaksömen ska synas eller kännas i den färdiga kjolen.
  • Vik nu en kanal för resårbandet. (Jag nålade på bilden, men tog tillstlut bort dem och sydde på fri hand.) Tänk på att den ska vara tillräckligt bred för att du enkelt ska kunna dra igenom resårbandet.

  • Sy sedan en raksöm i nederkanten. Tänk på att inte sy hela vägen runt, utan lämna en öppning där du kan trä igenom resårbandet.
  • Klipp ut ett resårband i en bra längd. Lite tajtare än dina höfter, då det är stretchbart och ska hålla upp kjolen. Men inte för kort, för då blir det obekvämt.
  • Sätt en säkerhetsnål i resårbandet. Inte så som jag gjorde på bilden utan i kanten. Dra igenom resårbandet i kjolen. Se till att det inte snurrar inuti.
  • När du nu har fått igenom resårbandet så syr du ihop det med två raksömmar som på bilden.

  • Sedan syr du ihop den lilla öppning som du trädde resårbandet igenom.
  • Dags att sicksacka nederkanten! Tänk nu på att vika in kanterna åt samam håll som du gjorde där uppe.

  • Vik sedan kanten och sy en raksöm. Inte heller här vill vi att sicksacksömen ska synas i den färdiga kjolen.

  • Dags att testa kjolen för att kunna justera längden med den sista sömmen! Enklaste är att nåla upp den i rätt längd, men jag gjorde det på fri hand. Vik in kanten igen så att du får önskad längd på kjolen och sy den sista raksömmen.
Din kjol är nu klar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0