Maxlängd

Ni har säkert hört talas om att alla har en maxläng på håret? Ni har säkert hört lika många gånger att det är en myt. Det är inte myt utan det finns någonting som på engelska kallas för "terminal lenght". Jag vet inte om det finns ett ytryck för det på svenska så jag kallar det för maxlängd. Alltså spelar dina gener in när det kommer till hur långt hår just du kan få.
 
 
Hur fungerar det?:
Du vet att du varje dag tappar hår. Vad du kanske inte vet är att hårstråna du tappar har en viss ålder då de byts ut. T ex så byts hårståna hos vissa ut, säg vart sjunde år. Så den längd den personens hår kan nå på den tiden är alltså dess maxläng.
 
Exempel:
Säg att en persons hår växer 15 cm om året och byts ut vart femte år. Då blir maxlängden 75 cm.
 
Exempel 2:
Säg att en persons hår växer 17 cm om året och byts ut vart tionde år. Då blir maxlängden 170 cm.
 
 
Förutsättningar för att nå maxlängd:
För att håret ska nå denna maxlängd så gäller det att du äter och lever hälsosamt. Om du t ex har en näringsbrist eller är stressad så kommer håret inte att växa optimalt och du kommer troligen även att tappa extra mycket hår. En till förutsättning är att du tar väl hand om håret och inte klipper det. De flesta av oss toppar dock håret. Ju mer du toppar bort, dessto mer drar du bort från din maxlängd.
 
Exempel
Säg t ex att du toppar en cm var tedje månad och har en växtperiod på sex år. Då klipper du bort 24 cm från din maxlängd.
 
Exempel två:
Samma sak gäller för ett slitet hår. Om du t ex bleker och fönar håret mycket så att du får många kluvna toppar, så letar sig dessa uppåt och går av. Många säger att deras hår inte växer längre och tror att de har nått sin maxläng. Framförallt många som intensivt bleker håret. I själva verket så är ofta håret slitet och går konstant av. Så även om håret växer från hårbotten så går toppar och längder av så att längden inte ökar.
 
 
Min maxlängd?
Själv vet jag inte vad min maxlängd är men jag hoppas på bra gener! Eftersom att ingen i min familj har sparat ut särskillt långt hår så har jag inget hum om mina "hårgener". Vad jag vet är att jag kan få längre hår än jag har idag. Jag har nämligen under åren varit elak mot mitt hår och blekt, schamponerat och misshandlat det. Även om det är länge sedan nu så har det lett till att jag har fått toppa bort mycket under en längre tid. Nu är allt misshandlat hår bortklippt och jag behöver inte längre toppa det lika mycket. Så nu nöjer jag mig med att toppa en till två cm två gånger om håret. Jag äter idag bra och försöker att leva hälsosamt även om jag är stressad utav mitt jobb. Dessutom så gör jag idag mitt bästa för att ta hand om och vara snäll mot mitt hår. Så fortsätt gärna att följa min resa mot ett långt hälsosamt hår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0