Att klassificera hår

Jag vet inte om ni någon gång har stött på att någon skriver att de t ex har 1bF-hår. 
  Men vad betyder det och vad har du för nytta av att förstå det?
  Svar: Det talar om vad en personen har för hårtyp. Detta kan vara bra att veta t ex när du försöker hitta hårprodukter. Det en person rekomenderar behöver inte fungera i ditt hår. Men oddsen att det faktiskt fungerar ökar om du och den som rekomenderar har samma eller liknande hårtyp.
 
När du söker hårtips kan det också vara bra att veta om du ska kolla runt bland 1a-hår eller 4b. T ex hur det ska borstas, hur gör andra för att det inte ska bli tovigt så fort det är utsläppt o.s.v
 
Så här fungerar det:
 
Första klassificeringen=struktur:
 För att kunna avgöra strukturen på håret så gäller det att håret har fått lufttorka och inte har varit flätat eller innehåller produkter så som hårspray, mousse, m.m
 
  1a. Spikrakt
  1b. Rakt med lätt självfall. Volym utan att vara vågigt.
  1c. Rakt med självfall. Inte lockigt men en eller två lättare vågor.
 
  2a. Lösa utsträckta vågor i hela håret.
  2b. Kortare mer synliga vågor. Vågor som liknar dem man får efter att ha flätat ett fuktigt hår.
  2c. Synliga vågor och enstaka spiralformade lockar.
 
  3a. Stora lösa spirallockar.
  3b. Spänstiga lockar.
  3c. Täta korkskruvslockar.
 
  4a. Täta, krulliga lockar.
  4b. Täta, krulliga lockar som böjer sig i skarpa vinklar.
 
Andra klassificeringen=stråtjocklek:
  F=fin. Tunna, ibland nästan genomskinliga strån. Om du rullar ett strå mellan fingrarna så känns det knappt eller så känns det som en silkestråd.
 
  M=Medium. Varken fina eller grova. Om du rullar ett strå mellan fingrarna så känns det som en bomullstråd.
 
  C=grovt/coarse. Tjocka hårstrån. T ex asiatiskt hår. Om du rullar ett strå mellan fingrarna så känns det hårt och trådigt.
 
Tredje klassificeringen=mängd.
För att mäta tjockleken så sätter du upp håret i en hästsvans med en snodd. Mät sedan med måttband/snöre runt håret under snodden. Har du uppklippt hår så kan det vara bättre att sätta snodden mitt på huvudet för att få med så mycket hår som möjligt och därför få ett mer tillförlitligt resultat

i – tunt - mindre än 5 cm
ii – normalt - 5-10 cm
iii – tjockt - mer än 10 cm
 
Jag har 1bFii-hår och vet därför att om jag får en produkt rekomenderad av någon som har 1a/b/cF-hår så är det mer troligt att det fungerar än om någon som har 4aC-hår rekomenderar en produkt till mig. Jag vet även att håruppsättningar som fungerar för någon med M- eller C-hår ofta inte fungerar för mig då mitt hår bara glider ur.
 
Hoppas att ni förstår och har någon nytta utav den här lektionen i klassificering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0