S&D

Har skrivit om det tidigare, men tänkte nu skriva om S&D i ett eget inlägg.
 
S&D står för search and destroy (sök/leta och förstör). Det går ut på att man går igenom håret för att hitta skadade hårtoppar och klippa bort dem en och en. Det kan låta omständigt, men en liten stund varje vecka eller en längre stund då och då gör skillnad för håret. Dessutom så tar toppning bara bort de skadade hårtopparna längst ner medan du med S&D får bort de som sitter högre upp.
 
Så här ser en kluven hårtopp ut. Man klipper ca en centimeter ovanför skadan för att säkert få bort all skada.
 
Så här kan man göra för att hittade skadade hårtopparna. Andra tvinnar eller flätar håret, men det här är den metod jag själv föredrar.
 
Det är inte bara kluvna toppar som är skadade, utan man kan även hitta "vita pluppar" på hårstråt. Då är hårstråt halvt av. Genom att trycka på hårstråt så att det böjs så kan man se att det inte böjer sig i en våg utan som en fyrkant. Då är det skadat och ska bort.
 
Vanliga frågor om S&D:
  • Kommer inte håret att bli tunnt och ojämt? Svar: Nej håret kommer inte att bli märkvärt tunnt eller ojämt på ett bra tag. Tvärt om! Om du låter en skadad hårtopp vara så kommer den att krypa uppåt och gå av högt uppe. Dessutom så har man redan hårstrån i olika längder då man varje dag tappar 100-200 hårstrån och lika många växer ut. Om du helt slutar toppa håret och bara använder dig av S&D så kommer du till slut att få så kallade "fairytale ends" https://www.google.se/search?q=fairytale+ends&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=5ztPVcj9DcqcsAG2kYCoBg&ved=0CAYQ_AUoAQ
    Vill man inte fairytale ends så är det bara att toppa håret som vanligt någon/några gånger om året. Själv gör jag det ca två gånger om året.
  • Hur ska man orka leta kluvna hårtoppar? Svar: Det verkar jobbigt men jag vill själv påstå att det är beroendeframkallande. En del ser det som terapi. Vissa lyssnar samtidigt på en ljudbok. Själv tycker jag att det är bra när man halvtittar på TV eller så brukar jag sitta utomhus och lyssna på musik.
  • Jag hittar inga skadade toppar! Varför? Svar: För att hitta dem skadade topparna så behövs bra ljus och en bra bakgrund. Det absolut bästa är solljus och en svart bakgrund då de skadade topparna brukar vara vita. Jag brukar på sommaren sitta ute i solen, helst med någonting lite mörkare som bakgrund. Är det ordentligt solsken så kan man klara sig utan en bra bakgrund. Inne framför t ex TV:n så brukar jag ha en stark lampa tänd brevid mig och ha ett par svarta byxor eller en svart kudde som bakgrund.
  • Hur ska jag kunna gå igenom hela håret? Svar: Antingen tar man och går igenom en bit åt gången genom att börja t ex framifrån och sedan lägga över den klara slingan på andra sidan eller sätta upp den. Gör man så här så ska man ha god tid på sig för S&D. Eller så kan man göra som jag oftast gör. Jag går inte igenom allt hår på en gång utan känner försiktigt igenom håret och när jag hittar en slinga som känns torr/sliten/trasslig så kollar jag igenom den slingan och sedan letar jag efter en ny. Eller så kan man bara välja ut några slingor på måfå. Vet du t ex att ditt hår slits mest framtill så kan du lägga mest tid just där.
 
En annan viktig sak när man kör S&D är att ha en vass sax. En slö sax tuggar av håret och resulterar bara i nya skador. Tidigare har jag använt en vass köksax som jag har vässat regelbundet. Nu har jag en vass frisörsax.
 
Tänk på att att vässa upp din hårsax ordentligt och att BARA använda den till håret! Att klippa t ex papper med en sax är rena döden för den. Papper är bland det bästa för att göra en sax slö.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0