Få håret att växa snabbare

Som hårfantast så är den vanligaste frågan jag stöter på "hur får man håret att växa snabbare". Därför tänkte jag dela med mig av lite tips. Men först vill jag säga att det inte finns någonting som kan få håret att växa fem gånger snabbare, men lite kan man påverka.
 
 
Sedan vill jag också säga att det snabbaste sättet att få lång hår är att ta hand om det så att man inte behöver klippa av för mycket. Om håret växer mellan 12-15 cm om året och man var tredje månad toppar bort två cm så blir håret bara 4-7 cm längre på ett år.
 
Bra kost och en hälsosam livsstil
Först och främst så är en bra kost viktig. Får man inte i sig all näring man behöver så kommer inte håret att växa så snabbt det kan. Kroppen prioriterar nämligen annat först, t ex energi för att arbeta, muskler o.s.v. Håret prioriteras inte och kommer därför inte att växa snabbt och tjockt om man inte äter ordentligt.

Även saker som motion kan påverka. Jag påstår inte att du kommer att vakna upp som Rapunzel om du springer en mil. Men ju bättre kroppen mår, dessto bättre mår håret. Dessutom så är blodcirkulation alltid bra för hårväxten.
 
Kosttillskott
Det finns flera kostillskott som ska hjälpa håret att växa snabbare. Många påstår att det här bara hjälper om man inte äter rätt. Själv tycker jag att jag äter ordentligt, men har ändå fått en positiv effekt av mitt kosttillskott. En vanlig vitamin som är bra för håret är b-vitamin, men annars så finns det tillskott just för håret.
 
Själv äter jag stora hårkuren. Finns att köpa här http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Haar-hud-naglar/Kosttillskott/Stora-Haarkuren.htm
 
För mig fungerar den, men framför allt så slipper jag dem eksem som jag drogs med i flera år innan jag började äta det. Det är många som är nöjda med just det här kosttillskottet och det är billigt.
 
Andra kosttillskott som är populära är silica, silicea och priorin. Jag äter själv inga av dem och kan därför inte utala mig om dem.
 
Hårbottenmassage
Att massera hårbotten är någonting som kan hjälpa. Det ökar nämligen blodcirkulationen i hårbotten och kan på så sätt påskynda hårväxten. Jag brukar själv göra det. Tänk bara på att inte massera för våldsamt så att håret trasslar sig eller lossnar. Tänk även på att håret kan bli fett lite snabbare så det kan vara bra att massera när tvättdagen närmar sig om ni är oroliga. Många masserar några minuter varje dag, men jag är för lat för att göra det så ofta.
 
The inversion method
Detta är en lite extremare variant av hårbottensmassage som har blivit väldigt populär. Det finns många som påstår sig ha fått extrem hårväxt av det, men jag tror att det är ordentligt överdrivet. Däremot så är det fullt logiskt om det ändå ökar hårväxten en del.
 
Det går till som så att man lutar huvudet neråt. T ex genom att ligga med huvudet nedåt från soffan eller helt enkelt luta ner huvudet mellan benen. Samtidigt masserar man hårbotten. Detta görs i ca fyra minuter varje dag under en period. En del masserar in en olja och andra masserar bara som vanligt. Detta för blod till huvudet och ökar blodcirkulationen, så det kan mycket väl öka hårväxten. Själv testade jag det här en halv gång, men tyckte attt det var för obehagligt med allt blod i huvudet.
 
En varning bara till er som är sugna på att testa. Gravida bör inte göra det och det kan även vara dåligt för dem med lågt bloddtryck.
 
Koffein i hårbotten/Caffeine rinse
Det här är en metod som kan låta konstig. Man tar koffein i form av kaffe eller en koffeintablett upplöst i vatten och häller det över håret och låter sitta i, i ca 15 minuter innan tvätt. Koffein ökar blodcirkulationen och därför kan denna metod fungera, även om jag tror att många överdriver när dem pratar om effekten. Det kan även minska håravfall.
 
Jag har själv testat det några gånger nu med kaffe. Jag vet inte om mitt hår växer snabbare av det eller inte. Jag mäter inte min hårväxt utan tittar bara med ögonmått hur min utväxt efter färgning ser ut. Oavsett så tänker jag fortsätta med det här då håret blir otroligt mjukt, lent och fint av det. Det är inte konstigt då kaffe har ett väligt lågt pH-Värde. Syror fungerar nämligen som balsam och får hårstråt att stänga sig. Dessutom så är det bra för att återställa pH-balansen i hår och hårbotten då många hårprodukter har ett för högt pH-värde. Många använder äppelcidervinäger just för det.
 
Har ni ljust hår så kan kaffe missfärga håret. Koffeintabletter kan då vara att föredra.
 
En liten varning är att vissa upplever att hårbotten blir torr eller irriterad. Dessutom så kommer håret att lukta kaffe. Kroppen tar även upp en del utav koffeinet via huden, så man kan uppleva samma biefekter som av att dricka koffein. Själv har jag ännu inte upplevt någon biverkning och har ingenting emot lukten.
 
Ricinolja
Det här är det många som många höjer till skyarna, men jag är själv skeptisk och kommer inte att testa. Det man gör är att blanda ricinolja med en annan olja och massera in i hårbotten. Låter sitta en stund och tvättar sedan bort. Många säger att deras hår växer fortare och blir väldigt fint av oljan. Jag tror mer att olja i allmänhet är bra för håret och massage för växten. Men som sagt så är det många som går i god för just ricinolja.
 
Några varningar är att många har tappat hår av det och fått utslag i hårbotten. Dessutom så är den väldigt svår att få ur håret.
 
Saker som INTE fungerar!
Det finns många myter om vad som ska hjälpa håret att växa fortare, men som inte hjälper. Här är några.
 
Klipp håret ofta
Håret växer inte snabbare av att det toppas. Håret slutar absolut inte växa för att det inte klipps. Om det nu hade varit sant att det påskyndar växhastigheten så hade det ändå inte varit värt det. Säg att du skulle vinna en halv centimeter på att klippa det. Samtidigt så klipper du bort en centimeter. Då är ditt hår alltså ändå en halv centimeter kortare än om du inte hade klippt det.
 
Man ser och känner när håret är slitet. Då behöver det slitna klippas bort. Är det inte slitet så behöver det inte klippas.
 
Tvätta håret ofta
Visst kan massagen hjälpa hårväxten, men man behöver absolut inte duscha oftare för det. Man kan massera håret utan att tvätta det. Dessutom så tar håret mer skada av bli "gnuggat" när det är blött. Även vatten och eventuellt schampo sliter på håret. Så med andra ord är det inte smart idé att tvätta det ofta för att få det längre.
 
Borsta håret ofta och länge
Har ni också hört att håret blir finare och växer snabbar om man borstar det ofta och att det ska borstas med hundra drag? Det är en myt! Borstning kan till viss del öka blodcirkulationen i hårbotten, men absolut inte som massage. Dessutom så är det onödigt slitage. Borsta håret när det behövs och så mycket som det behövs. Borstningen kommer nämligen inte att ge dig ett långt och vackert hår. Anlednigen till att det kan verka glansigare är att man sprider ut hårfettet i längderna. Det kan man gör en gång om dagen men en svinborste i stället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0