DIY. Sy en axelremsväska

Jag tänkte beskriva hur jag sydde min väska. Jag är inget proffs och har inte följt någon mall eller instruktion, utan det här har jag helt enkelt hittat på själv.
 
Förkunskaper som krävs:
  • Sicksacksöm
  • Raksöm
  • Eventuellt knapphålssöm
Material och verktyg som krävs:
  • Innertyg ( t ex jeanstyg)
  • Yttertyg (t ex sammet)
  • Tråd
  • Sax
  • Sprätt om du syr fel
  • Strykbräda och strykjärn
  • Symaskin
  • Eventuellt en knapp
  • Måttband om du inte har ett riktigt bra ögonmått
Jag valde att göra en sammetsväska med jeansfoder. Jag valde jeans för att det är hållbart och stabilt, samt för att jag har många trasiga gamla jeans. Självklart kan du göra en väska i bara jeans, eller något/några helt andra material. Du kan även ha ett tredje tyglager som insida om du vill.
 
Klipp först ut alla delar utav innertyget. Jag klippte först av och upp jeansbenen, sedan klippte jag ut och strök dem. Men det är smart att stryka dem innan du klipper för att få jämna kanter. Vik axelremsdelarna dubbelt och stryk så slipper du nåla senare.
 
Lägg tygbitarna på yttertyget. Utsidan av yttertyget mot golvet och insidan av innertyget uppåt. Alltså så ska den sida du vill ha utåt på den färdiga väskan nu ligga mot golvet och den sida du vill ha som insida ligga uppåt. Klipp sedan yttertyget lite större än innertyget. Jag klippte inte ut yttertyget för axelremmen än.
 
Nåla sedan ihop bitarna med varandra.
 
 
 
Nåla sedan ihop botten med ett brett sidstycke. Utsida mot utsida så att du får innertyget utåt, som på bilden.
 
Sicksacka sedan ihop bitarna.
 
Var inte orolig om det ser ut så här på andra sidan när du vänder tyget. Det är bara att sätta en sicksamsöm just där.
 
Sedan syr du en raksöm innanför sicksacksömmen.
 
Så här ser det nu ut från utsidan.
 
Du väljer själv om du vill lämna kvar överskottet av tyg eller klippa bort det. Det här kommer ju att vara insidan av väskan så det syns inte utifrån.
 
När du har sytt fast båda dem breda sidstyckena så är det bara att nåla fast och sy fast dem smala.
 
 
Så här ser det ut när botten och sidstycken är ihopsydda.
 
Sedan ska sidstyckena sys ihop med varandra. Börja med att nåla ihop dem. Jag nålade fast en bit åt gången och sydde. Sedan tog jag nästa. Det kan vara lite krångligt att nåla ihop och sy längst ner mot botten.
 
Sicksacka först och sy sedan en raksöm, precis som du har gjort tidigare.
 
Nu börjar det likna en väska.
 
Nu är det dags att sicksacka kanterna på väskan. Lämna ena långsidan osicksackad.
 
Nu är det dags att sicksacka locket. Lämna återigen en långsida osicksackad.
 
För att det ska se lite snyggare ut så har jag valt att vika in sammetstyget över kanten på de tre sidorna om nu är sicksackade och sy fast. Vik det två gånger så att den klippta kanten inte syns.
 
Nåla fast det längs de tre sicksackade sidorna.
 
Så här ser det ut nu. Sy en raksöm när du har nålat klart.
 
Vänd väskan åt rätt håll och nåla fast locket så att innertyg hamnar mot innertyg. Sicksacka sedan ihop kanterna och avsluta med en raksöm som tidigare.
 
Nu är det dags att vika in och nåla fast kankterna. Sy sedan en raksöm.
 
Sicksacka ihop kanten på axelremmen och se till att sicksacka ihop dem båda bitarna med varandra.
 
Det behöver inte se snyggt ut och du behöver inte sy en raksöm då den här biten inte kommer att synas.
Tänk på att testa så att axelremmen blir rätt längd nu medans det fortfarande är lätt att ändra.
 
Klipp yttertyget lite bredare och längre än innertyget. Det ska alltså gå att vika över den vikta jeansremmen och fortfarande vara lite bredare
 
Lägg ifrån dig innertyget och sicksacka ihop långsidan på yttertyget. Tyget ska vara vänt med insidan utåt. Jag sydde ingen raksöm.
 
Vänd innertyget åt rätt håll så att du får utsidan utåt.
 
Trä sedan på yttertyget över innertyget.
 
Se till att sömmen på yttertyget hamnar mitt i på undersidan av innertyget. På så sätt kommer sömmen att ligga mot axeln och inte synas.
 
Sicksacka sedan ihop kanterna på yttertyget.
 
Eftersom att yttertyget är längre än innertyget så viker du nu upp extralängden och fixerar med en raksöm, precis som på bilden. Gör detta på båda sidorna. Den här delen kommer inte att synas senare.
 
Sy sedan två raksömmar för att fästa inner- och yttertyget i varandra. Ni ser vart jag har placerat sömmarna på bilden.
 
Nu är det dags att fästa axelrämmen i väskan. Nåla fast den där du vill ha den och se till att den sitter på samma ställe på båda sidorna.
 
Jag sydde fast axelremmen med raksöm i en fyrkant och ett kors för att vara säker på att den håller för belastning.
 
Jag sydde sedan ett knapphål och fast knapp för att stänga min väska. Du väljer själv om du vill lämna det som det är, ha en knapp, dragkedja eller annan stängning. Du kan även sy fack i eller på din väska om du vill.
 
Hoppas att ni förstod min beskrivning och att någon kan ha nytta av den. Är det någonting ni inte förstår eller undrar över så är det bara att fråga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0