Produkter jag använder för balsammetoden

Både på internet och i verkliga livet så har jag många gånger fått frågan vad jag använder för balsam och produkter till BM (balsammetoden). Därför tänkte jag nu göra ett inlägg om vad jag använder i håret. För er som vill läsa mer om hur BM fungerar så kan ni läsa mitt tidigare inlägg http://tatsu.blogg.se/2013/october/balsammetoden.html#comment
 
Som tvättbalsam använder jag Urtekram. Jag föredrar deras aloeverabalsam men när det inte finns blir det lavendel. Detta är dock deras gamla flaskor som jag fortfarande har kvar av.
 
Så här ser deras nya flaskor ut. Innehållet är lite anorlunda nu, men är fortfarande godkänt för BM. Jag har själv inte testat hur det är nu jämfört med det gamla, men kommer att göra det så fort den gamla flaskan tar slut. Jag köper det oftast på ica. Ibland beställer jag det härifrån http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vaard-hygien/Haarvaard/Balsam/Aloe-Vera-haarbalsam.htm
 
Detta tvättbalsam är lite dyrare och kan vara lite svårare att få tag på. Så för er som lätt vill ha tag på ett tvättbalsam och som inte vill betala så mycket så finns flera alternativ. T ex Neutral, Coop balsam eller Garant Såklart.
 
Det här balsamet använder jag som vårdande. Det är lite dyrare, men bra för mitt hår och är bättre för miljön om man orkar beställa och är villig att betala lite mer. Jag beställer det härifrån http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/eilas-harbalsam-naturell-260ml
 
Tidigare använde jag det här som vårdande. Jag tycker att det fungerade bra. Anledningen till att jag bytte var för att det andra balsamet är bättre för miljön och för att det innehåller mindre onaturliga saker. Men för er som vill börja med BM och som jag har ett hår som lätt blir torrt kan jag rekomendera det här. Det är inte dyrt och finns att köpa i dem flesta mataffärerna. Innan det här balsamet använde jag ett annat, men det är inte godkänt längre, då de har börjat använde silikoner i det.
 
Om jag har bråttom iväg och håret är fett så kan jag använda mitt hemmagjorda torrschampo. Jag har ett annat jag tycker bäst om men eftersom att det här är anpassat efter min hårfärg så är det bra när jag har bråttom. Gott luktar det också om man gillar kakao och kanel. Ingredienserna jag använder ser ni på bilden.
 
Det här torrschampot tycker jag annars bäst om. Det kräver lite mer teknik för att inte håret ska bli vitt. Antingen kan man använda väldigt lite eller så kan man ha i mycket, massera ordentligt och sedan borsta igenom håret med en svinborste. Jag använder även detta till torrtvätt som jag tänkte skriva om en annan dag. Till skillnad från köpa torrshampon så innehåller inte de här någonting som är dåligt för håret som t ex uttorkande alkoholer.
 
Kokosolja använder jag mig mycket av. Både som vårdande inpackningar och så kallat "leave in". Det innebär att jag efter tvätt kramar i lite i längderna för ge fukt åt håret. När hårtopparna några dagar efter tvätt börjar kännas torra så kramar jag också i lite i toppar/längder.
 
Var försiktig om ni testar det här så att ni inte tar för mycket, för då kan håret bli fett. Mitt hår kan suga upp mer olja än de flestas så jag kan ha i väldigt mycket. Andra oljor fungerar också men just denna är min favorit.
 
Om jag vill ha lite lukt i håret när det börja tappa lukten av nytvättat så blandar jag i lite eterisk olja i kokosoljan och har i håret. Här köper jag mina eteriska oljor http://kosmetikkompaniet.se/category.html/eteriska-oljor
  Det kan verka dyrt men då man oftast bara använder någon droppe så räcker de länge.
 
OBS använd inte outblandad eterisk olja då det är starkt.
 
En utav mina favoritinpackningar är honung. Helst ekologisk då den är bättre för hud och hår. Jag värmer lite vatten i vattenkokaren (inte så att det kokar) och blandar sedan i någon/några matskedar honung. Jag låter inpackningen sitta i håret i ca en timma innan jag tvättar håret. Hår och hårrbotten blir återfuktat och håret blir väldigt lent. Det är desstuom väldigt lätt att tvätta ur. Det finns dem som tvättar håret med honung.
 
Jag använder även en del växter att skölja håret med då de är bra för håret. På bilden är det brännässla och björklöv. Jag värmer vatten i vattenkokaren till strax under kokpunkten och häller sedan i löv och vatten i en glasburk som jag sätter lock på. Detta får sedan svalna innan jag silar bort löven och använder. Enklast är att ha det i en gammal balsamflaska när det ska användas. När jag har tvättat klart håret så sköljer jag igenom håret med blandningen utan att tvätta ur det. Jag kan även ha i lite i mina balsam för att ge håret en extra dos. Jag brukar bara använde halva blandningen. Resten ställer jag in i kylen (gärna med växterna kvar i) där det håller i strax över en vecka.
 
OBS tänk på att en del växter som brännässla kan färga håret brunt om man är ljushårig. Är man blond så rekomederar jag kamomill.
 
Det sistaschampo jag använde är antagligen inte godkänt längre, men ett som många rekomderar är Coop x-tra. Sistaschampot får gärna vara billigt då man inte kommer att använda det så många gånger. En del använder det emellan åt då de t ex använt smink med silikon i. Jag använder endast mitt till att tvätta hårborsten.

Kommentarer
Postat av: Pucca

Tack för tipsen! Tror det här verkligen kan hjälpa mitt hår! :D

Svar: Hoppas att det fungerar för dig också:D Ge inte upp om det blir fett första veckan bara^^
Tatsu

2014-08-27 @ 12:39:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0