Hair protection

During the summer I want to protect my hair from the sun and all year round, I want to protect it from dirt, bad weather and smells. One option is to wear a tishel or something similar, but since I'm sensitive to light I often wear a baseball cap. It protects the hair and scalp bunt not the ends.
 
Under sommaren så vill jag skydda håret mot solen och året runt vill jag skydda det från smuts, dåligt väder och lukter. Ett alternativ är att t ex använda en tishel, men eftersom att jag är ljuskänslig, så använder jag ofta keps. Det skyddar håret och hårbotten men inte ändarna.
 
 
So I use a bun cover. I made it from two fabrics. The inside is satin. Earlier I've used a thinner cover and I was able to litterly rub my head in engine oils without getting a single drop in my hair. It also protected my hair from the smell of horses when we still had horses.
 
Så jag använder ett "knutskydd". Jag har gjort det utav två tyger. Insidan är satin. Tidigare hade jag ett tunnare skydd och jag lyckades med att bokstavligt talat gnugga mitt huvud i motorolja utan att få en enda droppe i håret. Det skyddade också mot hästlukt på den tiden då vi fortfarande hade hästar.
 
(Yes, I sometimes wear a light colored cap to not fry my head)
 
(Ja, ibland använder jag en ljus keps för att inte steka mitt huvud)
 
It's easy to make:
  • Take one or who fabrics
  • Put it on an iroining board
  • Attach a string to a needle.
  • Press the needle through the fabric and down into the board
  • Take the string and a pen and draw a round circle while holding down the needle
  • You want it to be bigger than your bun
  • Cut
  • Zig zag the ends
I put in on my bun with one or two elastics.
 
Det är enkelt att tillverka:
  • Ta ett eller två tyger
  • Sätt det på en strykbärda
  • Sätt en tråd på en nål
  • Tryck nålen genom tygen och ner i brädan
  • Ta tråden och en penna och rita en rund cirkel medan du håller nålen nere
  • Klipp
  • Sicksacka ändarna
Jag fäster den runt min knut med en eller två hårsnoddar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0