Balsammetoden

Vad är balsammetoden?
Kort sammanfattat så tvättar man håret med endast balsam. För att det ska fungera så finns det dock lite saker att tänka på och undvika.
 
Till vänster: mitt hår innan balsammetoden. Till höger: efter ett år. Som ni ser så är mitt hår inte bara glansigare utan har även bytt färg och växt som ogräs. Min teori är att min naturliga hårfärg kom fram när jag slutade kapsla in håret med silikoner och mineraloljor.
 
Inga silikoner och mineraloljor
När man använder sig utav balsammetoden så behöver man produkter som är fria från silikoner och mineraloljor. Detta gäller balsam, hårsprayer och andra produkter som du kan tänkas ha i håret.
 
Silikoner kapslar in håret så att det ser glansigt ut och känns bättre, men det ökar inte kvaliteten på håret, utan gömmer bara ditt naturliga hår. Silikoner kan leda till "build up" när det bildar lager efter lager på hårstråna, vilket ger ett fett, livlöst hår och näring/fukt kan inte längre tränga igenom in i hårstråna.
 
 
För att få bort silikoner så behöver du använda sulfater, vilket brukar finnas i schampon. Sulfater öppnar även upp fjällskiktet i hårstråt och avlägsnar i princip allt fett. Detta är uttorkande och onödigt. Man kan nämligen få rent håret utan sulfater så länge som man undviker silikoner och mineraloljor. Fett löser fett och till skillnad från schampo, så avlängsnar inte balsam mer än nödvändigt utav hårets naturliga fett.
 
 
Mineraloljor är oljor som även används till att framställa bensin. Det är då ingenting som jag vill ha på min hud eller hår! Dessutom så är dem dåliga för miljön.
 
Precis som silikoner så behövs sulfater för att få bort mineraloljor och det bildar oftast en tjock hinna som vatten har svårt att tränga igenom, till skillnad från många "naturliga" oljor som både kan tränga in i hud och hår, samt tvättas bort utan schampo (OBS det där med vanliga oljor är individuellt vad som fungerar eller inte). Det täpper även igen porerna vilket b la kan ge finnar.
 
 
Innan du börjar. Sistaschampo
Innan du börjar så behöver du tvätta bort alla gamla silikoner och mineraloljor ur håret med ett så kallat sista schampo. Det är ett schampo som innehåller sulfater, men inga "förbjudna" ämnen. Ofta kan man behöva schamponera håret flera gånger för att verkligen få bort allt.
 
Även borstar, hårverktyg, örngott m.m. behöver tvättas och göras rent för att få bort förbjudna ämnen. När man använder sig utav BM (balsammetoden), så kan man behöva använda ett sistaschampo då och då, om man t ex använder smink eller hudkräm med förbjudna ämnen i.
 
 
Hur man gör
Många använder två balsam. Ett tvättbalsam och ett vårdande. Tvättbalsamet innehåller oftast färre ingredienser och används ungefär som ett schampo. Det vårdande används precis som ett vanligt balsam i längderna.
 
(Själv så har jag torrt hår och torr hårbotten så jag använder ett vårdande balsam både till tvätt och i längderna. Tidigare så använde jag ett separat tvättbalsam. Man får testa sig fram lite.)
 
Med balsammetoden så kan man få massera lite mer än med schampo för att verkligen få bort all smuts. Du ska dock inte ta i så att håret lossnar, utan massera ordentligt med lätta rörelser.
 
Sedan ska man skölja riktigt noga. Många säger att man ska skölja tills allt är borta och sedan skölja lite till. Ett vanligt problem för dem som inte tycker att BM fungerar, är nämligen att de inte masserar och sköljer tillräckligt. 
 
 
Fungerar det på en gång och fungerar det för alla?
För vissa fungerar det direkt, för andra så blir det en övergångsperiod på någon vecka till några månader och för andra så fungerar det inte alls.
 
Anledningen till att vissa upplever en övergångsperiod är att deras kroppar är vana vid uttorkande sulfater och därför överproducerar fett. När kroppen sedan har vant sig vid att inte fett avlägsnas lika intensivt, så minskar produktionen och håret blir längre inte fett lika snabbt. Anledningen till ett fett hår är oftast en torr hårbotten.
 
Om du har testat en period och håret fortsätter att vara fett. Ge inte upp direkt! Testa flera balsam! Det finns ingen mirakelprodukt som fungerar för alla.
 
 
Fördelar med BM och mina erfarenheter
  • Tack vare den extra massagen så upplever många en ökad hårväxt
  • Det ger oftast en mindre torr hårbotten och hår
  • Minskar ofta hårbottens fettproduktion så att man kan tvätta håret mer sällan
  • Bättre för miljön
  • Ger ofta ett starkare, glansigare och friskare hår
Jag har inte använt mig utav schampo på över fyra år nu. Inte en enda gång! Jag har inte heller ångrat mig en enda gång!
 
När jag började för fyra år sedan, så blev mitt hår rent efter första tvätten och höll sig i ca en halv vecka. Idag tvättar jag håret varannan vecka eller mer sällan.
 
Mitt hår och hårbotten är inte alls lika torra.
 
Jag har inte längre några finnar i hårbotten.
 
Mitt hår mår bättre och är betydligt lättare att hantera.
 
Det ser bättre ut.
 
Sugen på att testa?
Om du är sugen på att testa, så finns det mängder med information och listor över godkända produkter på internet. Du kan t ex kika in på http://har.ifokus.se/ för att få tips.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0