Glöm inte borsten och kammen!

Idag är det hårtvättsdag för mig. Det innebär att det även är "verktygstvätt". Jag tvättar håret varannan vecka eller mer sällan och varje gång gör jag även rent min kam och borste. Detta är någonting som alla borde göra minst en gång i månaden!
 
Varför? undrar några utav er nu. Svaret är enkelt. När du borstar ditt hår, då det är skitigt så hamnar allt detta fett i borsten. Om du dessutom använder produkter som t ex hårsprej eller torrschampo så hamnar även dessa i borsten.
 
När du sedan borstar ditt rena hår så hamnar fett, smuts och produkter från borsten i ditt rena hår, som snabbt blir skitigt igen.
 
Jag använder en bredtandad kam i trä och en svinborste till mitt hår.
  • Börja med att ta bort allt hår. Enklaste sättet att ta bort hår från en svinborste är med en kam.
 
  • Blöt upp dina verktyg och häll i lite schampo, tvål eller som jag har gjort på bilden, balsam.

  • Jag masserar in detta i borsten med kammen. Svinhåren går in mellan piggarna och gör på så sätt effektivt rent kammen.

  • Sedan masserar jag borsten lite till med handen.
  • Skölj sedan noggrant.

  • Torka lätt med en handduk och låt sedan lufttorka.
Jag har gjort rent träkammar och svinborstar regelbundet på det här sättet i flera år utan att dem har tagit någom skada utav detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0