Min hårvårdsrutin

Så här ser min hårvårdsrutin ut idag.
 
 
Dag 1: hårtvätt.
  • Jag har i risvatten i håret som har fått stå och fermenterats i två dagar innan, blandat med grönt te.

  • Låter verka en timma eller mer.

  • Tvättar håret med Eilas hårbalsam naturell. Har det även i längderna.

  • Sköljer ur håret och har i mer fermenterat risvatten, låter sitta en stund och sköljer snabbt med kallvatten.

  • Kramar ur vatten ur håret och lindar sedan min mikrofiberhanduk runt håret.

  • Efter ca 15 minuter tar jag bort handduken för att låta håret lufttorka. Detta tar ca sex timmar medan jag försiktigt drar fingrarna genom håret för att separera slingor som har klumpat ihop sig. Om jag vill påskynda processen så sitter jag framför fläkten en stund eller fläktar håret med en solfjäder.

  • När håret är helt torrt så borstar jag det med en svinborste, kammar med en bredtandad kam och reder ut tovor med fingrarna. Sedan flätar jag det för att sova.
 
 
Dag 2-13/17:
  • På morgonen borstar jag det med en svinborste, kammar med en bredtandad kam och reder ut tovor med fingrarna. Sedan sätter jag oftast upp håret i en knut med en hårpinne eller hårgaffel. Om helgerna så väljer jag ibland att fläta det.

  • På eftermiddagen kvällen så upprepar jag utredningsprocessen och flätar håret inför natten.

  • Ibland så sprejar jag en blandning utav b la kattmynta i håret, har i aloe vera eller olja i håret om det känns torrt. Olja är främst på vintern.

  • S&D, Ibland lite varje kväll, ibland varje vecka eller lite mer sällan. (Se http://tatsu.blogg.se/2015/may/sd.html#comment)
 
Dag 14-18:
  • Dags att tvätta håret igen!
 
Saker jag gör mindre regelbundet:
  • Färgar med henna och indigo varannan till var sjätte månad.

  • Håripackning med t ex honung eller olja. Främst på vintrarna.

  • Toppar håret. Ca en cm två gånger om året.

  • S&D utav hela håret. Detta är en lång process som kräver bra ljus. Oftast tar jag halva håret åt gången.

  • Tvättar håret med fermenterat risvatten och grönt te. Jag försökte att helt gå över till detta, men jag fick inte samma resultat som vid balsammetoden, så numera blir det främst när jag bastar hemma hos min far.
 
Har ni några frågor så tveka inte att ställa dem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0