En liten lektion i copyright

Idag finns det ett enormt utbud med bilder på internet och de sprids och delas lite hur som helst, men var är egentligen tillåtet?
 
 
Får jag googla och sedan lägga upp den bilden någon annanstans?
Nej! bara för att bilden finns på internet så betyder det inte att du får använda den.
 
Men om det är en bild på en kändis?
Svaret är fortfarande nej! Någonstanns där ute finns det en fotograf som äger  bilden. Du får inte sno den personens bild.
 
Kan jag bli anmäld och stämd även om det är en bild från ett annat land?
Ja!
 
 
Är det tillåtet så länge jag länkar till originalsidan?
Nej! Det är en vanlig missuppfattning. Det är fortfarande olagligt.
 
Gäller det bara foton?
Nej. Det gäller alla typer utav bilder. Manga-, serie- och disneyfigurer, målningar, vykort m.m.
 
Det står ju inte copyright på bilderna.
Det är fortfarande inte okej. Alla bilder tillhör fotografen/skaparen, köparen eller personen på bilden. Jag skriver copyright på mina, endast för att förtydliga detta.
 
 
Vad kan hända om jag ändå använder någon annans bild?
Ägaren till bilden kan både anmäla och stämma dig. Har du tur så blir du bara tillsagd att ta bort bilden.
 
Får jag använda en bild som avatar?
Nej! Samma regler gäller här.
 
Men om jag söker på "free pictures" då?
Det betyder inte automatiskt att du får använda bilden hur du vill. Kolla på sidan vad det står. T ex så är det ofta så att du får använda bilden så länge som du inte tjänar pengar på den och alltid länkar till originalsidan. Då är det okej att använda bilden så länge du följer dessa villkor.
 
Om du är osäker så leta reda på en annan bild eller fråga ägaren.
 
 
Om jag har köpt bilden/boken/materialet då?
Då blir det genast lite annorlunda eftersom du har betalat pengar och äger materialet, men det betyder inte automatiskt att du kan göra vad du vill med det.
 
För att göra en liknelse. Om du köper en film så har du:
  • Rätt att bjuda in kompisarna på filmkväll.
  • Rätt att fota filmen och skriva "titta vad jag har köpt".
  • Du har däremot inte rätt att tjäna pengar på filmen.
  • Du har inte rätt att visa den i offentliga miljöer, vare sig du tjänar pengar på det eller inte.
  • Du har inte rätt att kopiera den.
 
 
Men om jag verkligen vill använda en bild, vad kan jag göra?
Se först till att du är säker på att har hittat ägaren till bilden. Fråga sedan om du får använda bilden. Det värsta som kan hända är att du får ett nej.
 
Vad gäller för sajter där man delar bilder?
Här blir det genast annorlunda. Idag finns det många sidor där man kan klicka på "dela". Då snor du inte någon annas bild, utan delar den.
 
Däremot så är jag osäker på vad som händer om du delar en snodd bild.
 
Läs alltid igenom reglerna på respektive sajt för att veta vad som gäller för uppladdning och delning utav bilder. T ex på facebook så godkänner du att facebook använder dina bilder och du avsäger dig i och med detta fullt ägarskap.
 
 
 
Vad gör jag om jag vill dela med mig av eller använda bilder/material från Tatsu.blogg.se?
Då skriver du till mig. Du förklarar vad du vill använda bilden/materialet till och frågar om det är okej. Sedan får du ett svar utav mig om ifall det är okej eller inte och vilka villkor jag har.
 
En del bilder kan jag inte låta er använda hur som helst även om jag hade velat, för jag är nämligen inte ensam ägare. Det finns ibland en fotograf bakom och när det gäller Penna så ligger det ofta både tid, energi och planering bakom.
 
 
Tänk även på:
Att det inte bara finns regler för bilder, utan även för artiklar, inlägg, videor o.s.v.
 
När det kommet till min blogg så tjänar jag inga pengar. Däremot så kan det ibland ligga timmar utav arbete bakom ett enda inlägg. Jag måste planera, skriva, ta och fixa bilder, läsa på o.s.v. Allt detta ger jag er gratis! Så respektera detta genom att inte kopiera mitt material utan tillstånd. Ni får gärna länka hit. Det ger folk möjlighet att ta del utav mina inlägg och för mig att få fler läsare och mer respons på mina inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0