Vårdande spray/efterskölj för håret

Jag tänkte dela med mig av hur jag gör min vårdande spray för håret. Jag använder även dessa blandningar som efterskölj eller blandade med fermenterat risvatten innan tvätt ibland.
 
Den ingrediens som jag alltid har i är kattmynta, i övrigt så kan det variera, men de ingredienser som jag har i här använder jag ofta.
  • Kattmynta - Vårdar håret, lite som ett balsam och motverkar kluvna hårtoppar.
  • Björklöv - Ger b la glans år håret.
  • Grönt te - Sänker pH-värdet i blandningen och gör på så sätt att "hårfibrerna" drar ihop sig. (Som balsam). Kan göra håret lättare att borsta och glansigare. Koffeinet ökar blodcirkulationen i hårbotten och kan på så sätt öka hårväxten. Jag tycker också att det hjälper mot torr hårbotten.
  • Lavender - Luktar gott, även om lukten snabbt försvinner. Lugnande för hårbotten.
  • Rosmarin - Sägs stimulera blodcirkulationen och på så sätt öka hårväxten. Sägs vara bra mot torr hårbotten.
 
          Hur man gör:
  • Lägg ingredienserna i en burk.
  • Värm upp och häll över varmt (inte kokande) vatten.
 
  • Sätt på ett lock. Vissa nyttigheter riskerar nämligen att förångas annars.

  • Låt svalna under några timmar.
  • Sila av och häll upp i en sprayflaska eller häll upp det i en burk/bunke som du använder till håret direkt eller vid ett senare tillfälle.

  • Fövara blandningen i kylen. Hållbarhet ca en till två veckor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0