Fermenterat risvatten i håret. Del 4. Mina erfarenheter.

(Tvättat med risvatten.)
  • Det fungerar för mig att tvätta håret med. När jag har försökt att tvätta med det bara vatten så har det inte blivit helt rent och längderna har blivit torra och trassliga. Hårbotten har blivit torr. Med risvattnet så blir det däremot rent och längderna blir glansiga och lena. Inte heller hårbotten blir torr.
    • Den enda nackdelen är att håret blir statiskt, ungefär som det blev med schampo.
    • Jag har testat att tvätta håret med risvattnet och haft vårdande balsam i längderna. Det fungerade bra.
    • Senaste hårtvätten så testade jag att ha aloe vera i längderna efter tvätt. Det fungerade bra! Däremot så vill jag inte helt slakta mina aloe vera plantor och jag har inte lyckats hitta ren aloe vera att köpa.
    • Jag kommer att fortsätta experimentera med det här istället för balsammetoden för att:
    1. Det är billigare än balsam.
    2. Det är enklare att köpa ris än att beställa balsam.
    3. Det är bättre för miljön än kemiska tillsatser och alla plastförpackningar som går åt. Köper jag två kilo ris så går det åt mindre plast än för lika många balsamförpackningar.
    4. Jag slipper alla kemiska tillsatser i håret även om dessa sägs vara "naturliga".

(Tre dagar efter tvätt med risvatten och aloe vera i längderna.)
  • Jag tappar mindre hår. Jag har aldrig tappat mer än "normalt" med hår och har därför aldrig tänkt särskilt mycket på det. Däremot så kom jag för ett tag sedan att tänka på att det blev mindre hår i duschen (jag har en sil som fångar upp allt). När jag då började observera det så märkte jag att det även är lite mindre hår i hårborsten (Jag har alltid uppsatt hår så därför fångas det lösa håret upp i borsten istället för att lossna succesivt under dagen). Eftersom att jag har använt risvattnet under en längre tid så kan jag avgöra att det inte beror på årstidsväxlingar eller någonting annat.
 
(Tre dagar efter tvätt med risvatten och aloe vera i längderna.)
  • I det stora hela så är jag väldigt nöjd med resultaten av risvattnet. Förutom det som jag har nämnt här ovanför så vill jag åter nämna att det verkligen får mitt hår att se bra ut. Jag vill rekommendera folk att testa det här, vare sig du vill tvätta håret med det eller bara ha i det som inpackning innan tvätt.

  • Om du testar så får du gärna berätta här vad du tyckte, vare sig det är positivt eller negativt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ch.

Hej! Kom in på din blogg då jag var nyfiken på risvatten :) Såg att du letade efter ren aloe vera, och jag kan rekommendera att du kollar på devaz.se. Har inte testat den själv än, men det är den absolut renaste jag hittat.
Jättefint hår btw!!

Svar: Hej!
Tack för tipset! Den verkar inte innehålla några konstigheter! :)

Tack för komplimangen! :)
Tatsu

2016-09-10 @ 17:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0