Gör ditt trä mörkare eller få det att se äldre ut

För er som inte redan vet det så är kaffe bra för att åldra trä eller få det att se mörkare ut på ett naturligt sätt. Här kommer en liten guide med bilder.
 
      Före. Naturlig obehandlad hickory/amerikansk valnöt som ska bli en hårpinne.

  • Brygg starkt kaffe och låt svalna.
  • Häll i en burk eller liknande som är lätt att få upp kaffet ur.
  • Ta fram ett underlägg om du färgar ett mindre föremål och inte t ex ett helt bord, så att träet kan torka utan att missfärga någonting. Gärna så att det samtidigt till största delen hänger i luften för att torka jämt.. Jag använde en tallrik.
  • Använd gärna handskar för att slippa behöva tvätta händerna efter varje lager.
  • Doppa en bit papper i kaffet och stryk ett jämt lager över träet. Det ska inte droppa.
  • Låt torka och upprepa flera gånger tills träet har fått den färg du vill ha.
  • För att verkligen få ett synligt resultat så räcker det inte med en tio strykningar. Det torkar ganska snabbt, så jag strök mitt trä varje gång jag gick förbi i köket under ett dygn. Blev kanske 50 gånger för att få den färg jag ville ha... Det kan låta mycket och jobbigt, men gör man det bara när man går förbi så går det snabbt.
      Den behandlade pinnen till höger och en obehandlad till vänster.
  • När du har på kaffet så kommer träet att kännas torrt, men oroa dig inte.
  • När ditt trä är färdigbehandlat så slipa det lätt med fint sandpapper, så kommer det att bli lent och fint igen.
      Här har jag slipat till den högra, färgade pinnen.
  • Sedan väljer du hur du vill/om du vill ytbehandla ditt trä. Du kan använda, vax, lack eller olja för att få till den finish du vill ha just för ditt trä.

    Jag kommer att skriva ett inlägg vid senare tillfälle om den behandling jag testat på den här pinnen, då jag i den här designen inte vill ha den finish som lack ger.
      Bara för att jag upptäckte att den matchar vårat köksbord...
 
Om ni vill se hur hårpinnen ser ut när den är klar så kommer det att komma upp ett inlägg om den så fort den är klar imorgon/övermorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0