Bröd, ost och regn

Idag är det torsdag och då har den finska butiken här öppet. Då jag inte tål vetemjöl, socker, laktos m.m så handlar jag där varje veckan. Idag tror jag att hela den finska delen av stan skulle varlborgshandla. Inte kan väl finnarna fira valborg utan sin sima (finsk dryck).
 
Inne i butiken började först en äldre finsk herre prata med mig och jag förklarade på finska att jag inte pratar finska. Han insisterade på finska att jag visst pratar finska, så jag fick fortsätta upprepa den mening jag kan som betyder att jag inte gör det.
 
Några steg senare på vägen ut börjar nästa finska herre prata med mig och jag upprepar min mening på finska. Han fortsätter prata finska och pekar på mina flätor så jag upprepar mig igen. Då fick han ur sig på svenska "fina flätor". Det var ju bara att tacka och ta emot komplimangen.
 
Efter det så var det dags att ställa sig i kön ute i regnet för att få betala. En av dessa finska herrar börjar då åter prata finska med mig och jag får upprepa att jag inte kan finska. När jag förklarar på svenska att jag bara kan säga det jag sa så slutar han prata med mig. Jag skulle tro att dessa finska herrar kan ungefär lika mycket svenska som jag kan finska.
 
Efter 30 minuter i regnet så fick jag betala för mina grejer och åka hem. Nu tänker jag inte gå ut någonting mer idag, men man får väl säga att det var värt det för att få bröd, ost och en hårkomplimang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0