Att mäta hår

Att mäta längden på håret kan vara svårt. T ex om du mäter en hårslinga så är det svårt att veta att du mäter samma slinga nästa gång. Jag tänkte visa en metod som är lite mer tillförlitligt då man mäter likadant varje gång. Många använder sig utav den. Jag tänkte även visa hur man mäter tjockleken på håret enkelt.
 
Sätt måttbandet där håret börjar i pannan och mät över huvudet till slutet på hårtopparna mitt på ryggen. Har du inte ett måttband så kan du använda ett oelastiskt snöre som du sedan mäter med linjal/tumstock. Mitt hår är för tillfället 74 cm enligt den här mätmetoden. (Ja mitt hår är blött, då jag duschade för bara några timmar sedan.)
 
För att mäta tjockleken så sätter du upp håret i en hästsvans med en snodd. Mät sedan med måttband/snöre runt håret under snodden. Har du uppklippt hår så kan det vara bättre att sätta snodden mitt på huvudet för att få med så mycket hår som möjligt och därför få ett mer tillförlitligt resultat. Mitt hår är 9,5 cm tjockt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0