Sliter fett hår på håret?

Det här är en sak som jag har hört många fråga om, så jag tänkte reda ut det en gång för alla.
 
Hårets egna fett är inte på något sätt skadligt för håret. Tvärt om! Det är som att naturligt vårdnande balsam för håret. Det skyddar även till en viss gräns håret mot värme och kyla.
 
 
Att tvätta håret tills det är snustorrt är ett nytt påfund. Schampo har inte använts i ens hundra år än. Backar vi tillbaka lite så har människor de senaste tusen åren ofta haft fett hår och ändå haft det långt, tjockt och vackert. Som sagt så är fettet nämligen bra för hårstråna.
 
Om du inte ska iväg någonstans så låt gärna håret bli lite fett och försök att få ut det i längderna med fingrarna eller en svinborste.
 
 
Det är inte heller livsfarligt att gå utanför dörren med lite fett hår. (Lite fett är inte ett smörpaket). Om du sätter upp håret så kommer troligen inte någon ens att se att det är fett. Jag brukar sätta upp mitt hår i flätor/knutar eller inbakade flätor och har fått otroligt många komlimanger för hur fin jag är i håret just dem dagarna. Faktum är att jag har fått flest komplimande just dem dagarna. När mitt hår börjar bli fett så känns det inte klibbigt och äckligt. Det känns lent och mjukt. Så när jag sätter upp det så ser det glansigt och välvårdat ut.
 
Om din hårbotten börjar klia av fett hår eller lukta så är det en annan sak. Det är fortfarande inte skadligt för hårtråna! Om du använder mycket silikoner så att håret inte kan andas så kommer fettet antagligen inte att kunna tränga in i hårstråt och göra någon nytta. Men det är inte fettet som skadar ditt hår då, utan silikonerna som hindrar fukt och fett att tränga in i hårstråt!
 
 
Om ditt hår luktar illa så beror det troligen på kost, hormoner eller dem produkter som du använder i håret. Mitt hår luktar inte alls när det bli fett längre. Sedan jag slutade med schampo så blir det inte heller klibbigt när det är fett. Som sagt så känns det lent och mjukt.
 
Min hårbotten kliar inte heller av fett längre. Den kliar om den blir torr. Den kan även klia ca en vecka efter tvätt då gammal hud sitter kvar. Då masserar jag bara bort det och så är problemet löst.
 
 
Nu ska ni inte tro att jag konstant går runt med skitigt hår! Jag tvättar det så att det blir rent och jag går inte ut bland folk med "ett helt smörpaket i huvudet". Däremot så tvättar jag det inte så fort det börjar visa lite tendenser till att bli fett och är jag hemma så låter jag det gärna gå ytterligare någon dag innan jag tvättar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0