DIY. En förvaringspåse för kläder utan fickor

Detta tycker jag är praktiskt när jag har kjol eller klänning utan fickor, men vill ha med mig min mobil eller annat.
 
Förkunskaper som krävs:
  • Sicksacksöm
  • Raksöm
Material och verktyg som krävs:
  • Valfritt tyg
  • Tråd
  • Sax
  • Sprätt om du syr fel
  • Symaskin
  • Tråd
  • Säkerhetsnål
  • Måttband om du inte har ett bra ögonmått
Välj det tyg du föredrar, men tänk på att det ska hålla för det du väljer att ha i det.
 
Välj hur stor påse du vill ha. Jag gjorde en som rymmer min mobil eller mp3. Tänk på att den kommer att bli lite mindre än hälften av den storlek du klipper ut, då den ska vikas dubbel och så försvinner en liten bit när man syr ihop den.
 
Sicksacka överkanten och övre delen på sidorna.
 
Vi tyget och sy en raksöm, så att du får en kanal att trä ett snöre igenom.
 
Vänd påsen ut och in.
 
Sicksacka ihop kanterna, men inte där kanalen är.
 
Sy en raksöm i botten och kanten. Sluta där kanalen börjar. Du vill inte sy igen den.
 
Vänd påsen åt rätt håll.
 
Sedan behöver du ett snöre och en säkerhetsnål. Tänk på att välja ett snöre som håller. Själv har jag valt ett starkt satinband. Om du tar satinband så behöver du bränna kanterna så att det inte repar upp sig.
 
Använd säkerhetsnålen för att trä snöret igenom kanalen.
 
Nu har du en färdig påse!
 
För att enklast kunna flytta din påse mellan olika skärp eller vart du väljer att ha den, så gör en/flera knutar och försäkra dig om att den håller.
 
Trä snöret tunt eller igenom skärpet.
 
Trä påsen igenom snöret.
 
Dra åt. Nu kan du enkelt ta loss din påse när du vill.
 
Om du vill så kan du självklart smycka eller brodera din påse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0