Kattmynta

Någonting som jag har läst ska vara bra mot kluvna hårtoppar är kattmynta. Alltså förhindra nya kluvna toppar då ingenting kan laga redan trasiga toppar. Så jag bestämde mig för att testa för ca en vecka sedan. Om det hjälper mot kluvna toppar är för tidigt för att säga, men håret känns underbart av det! Det blir mjukt, lent och glansigt! Rekomenderar verkligen folk att testa.
 
Jag har gjort en blandning utav kattmynta, grönt te och lavendel som jag sprayar i håret när jag känner för det. Blandningen håller några dagar i rumstemperatur. (Ska köpa en mindre flaska som får plats i kylen). Om man vill så kan man skölja igenom håret med det efter att man har tvättat det. En så kallad efterskölj. Man tvättar alltså inte ur kattmyntevattnet.
 
Man kan använda enbart kattmynta eller göra som jag och blanda i flera saker som är bra för håret/luktar gott. Jag värmer upp vatten tills strax under kokpunkten och häller det sedan över kattmyntan i en burk som jag sätter lock på tills det har svalnat. Sedan tar jag en sil (tesil) och häller över det till sprayflaskan.
 
Anledningen till att jag inte kokar vattnet och har lock är för att de flesta örter/växter tappar sina "bra ämnen" vid för hög värme och mycket ångar bort om man inte har lock. Man kan lika gärna sätta plast eller ett fat över om man vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0