Att färga med henna.

Eftersom att jag nu har färgat håret två omgångar med henna så tänkte jag skriva lite om det. Många tycker att det är krångligt att färga med henna. Varför och vad jag tycker kommer jag att skriva om.
 
Blanda färgen
Henna ska blandas i ordning i förväg för att hinna släppa ifrån sig färg. Om man letar runt så finns det mycket olika information om hur länge den ska stå. På flera ställen hittade jag att den ska blandas i ordning minst 12 timmar innan färgning och det valde jag att köra på. Detta tycker då många är jobbigt, men jag ser inga problem med det. Jag blandar bara i ordning det kvällen innan jag tänkt färga och på så sätt får det stå i minst 12 timmar.
 
Att det ska stå kan nog vara bra för att hindra dem som lätt spontanfärgar håret...
 
Det står att henna ska blandas till en yoghurtkonsistens. Luddigt! Ska det vara lättyoghurt? Krämig yoghurt? Hur mycket henna som går åt är också svårt att veta innan man har färgat det en gång. Första omgången körde jag på 100g henna i en lite krämig konsistens. Det var då svårt att få det att räcka och så var det lite jobbigt att massera in det i håret. Andra gången blandade jag i ordning mer och i en lösare konsistens. Då blev det mycket bättre.
 
Man blandar hennapulver med varmt (inte kokande) vatten och syra. Jag använde citron och äppelcidervinäger. Hur mycket finns det många rekomendationer om så jag körde bara lite på känsla.
 
Färga håret
För att undvika att få röd hud så rekomenderas det att man ska smörja in huden omkring med vaselin eller en fet olja. Jag använde olivolja och det fungerade utmärkt. Hanskar är också viktigt för att inte få röda händer.
 
Färdigblandad henna är som lera. Många tycker att det är kladdigt att hålla på med och visst är det det. Men jag tycker å andra sidan inte att det ärsärskillt krångligt att färga med. Många tycker att det är svårare än att färga med vanligt färg. Det kräver en viss teknik med det är väldigt lätt att täcka hela håret. Personligen tycker jag att det är i princip omöjligt att få ofärgade fläckar och betydligt enklare än vanlig färg när man väl har hittat tekniken.
 
Som sagt så var det enklare andra gången med lite mer rinnig färg. Däremot så skvätte det ju mer över halva badrummet. Det tycker jag inte gör särskillt mycket. Jag tog ut matta och annat jag är rädd om innan. Den färg som hamnade på toastol (platslock) klinkers, handfat och kakel hann inte ge några missfärgningar under tiden som jag färgade. Det räckte att torka bort det med blött papper när jag var klar.
 
Färg som hamnar på huden torkade jag däremot bort snabbade. Framförallt det jag lyckades kladda på armarna. Till andra gången rev jag i ordning pappersremsor i förväg då det är i princip omöjligt att göra det med färgkladdiga handskar.
 
Det rekomenderas att ha hennan i torrt hår. Det hade jag första gången, men andra gången testade jag att skölja med vatten och handukstorka innan. Jag tyckte att det blev lättare så.
 
När man färgar så är det enklast att sätta upp håret med en klämma och börja bakifrån. Släpp ner en hårslinga åt gången och massera försiktigt in hennan. (Det krävs inte så mycket för att få in den). Arbeta dig sedan framåt. Jag tycker att det blev enklast att ta halva huvudet åt gånget. Allså började jag underifrån. Först bak och sedan framåt mot örat på ena sidan och sedan uppåt tills jag kom till benan. Sedan tog jag andra halvan. (Om någon förstår hur jag menar).
 
Täcka håret
När hennan är i så ska håret täckas för bästa resultat. Det här kan vara lite krångligt men enligt mig väl värt besväret. Först ska håret täckas med plast för att hennan inte ska torka. Plast ger ett bättre resultat. Plastfolie rekomenderas ofta men själv tyckte jag att det var superkrångligt så jag satte först en påse på huvudet och sedan plastfolie. När håret är täckt med plast så ska man täcka huvudet med t ex en handduk eller mössa. Jag gjorde en turban av ett badlakan som inte gör någonting om det blir missfärgat. Anledningen till att man ska göra detta är att hennan tar bättre i värme.
 
Väntetid...
Hur länge hennan ska sitta i finns det hur många rekomendationer som helst om. Allt från en timme till att sova med det. Hur länge man låter det sitta i anser jag beror på vad man vill ha för färg och hur mycket tålamod man har. Andra färgningen jag gjorde lät jag det sitta i fyra timmar och tog på slutet ett bad för att få få håret varmare och ett starkare resultat. Man ska även kunna basta.
 
Första gången jag färgade så tyckte jag inte att det var ett dugg jobbigt att sitta med färgen i. Andra gången så hade jag i betydligt mer färg och en rinnigare konsistens. Detta ledde till att det rann en hel del färg. Jag hade visserligen på mig en t-shirt som är färgfläckig sedan tidigare men valde ändå att torka bort rinningarna med papper. Nästa gång ska jag helt enkelt försöka plasta in håret bättre.
 
Tvätta ur hennan
Sedan ska hennan sköljas ur. Jag sköljde tills vattnet inte var så rödbrunt längre och tvättade sedan som vanligt med balsammetoden. Sköljde igen tills vattnet var klart och sedan var det bara att låta det torka så att man kunde se resultatet.
 
 
Efteråt
Håret kan vara oranget när håret har torkat. Så var det för mig första gången. Men man ska inte vara orolig. Det tar cirka tre dagar innan man kan ser slutresultatet då henna mörknar i kontakt med luften under några dagar. Själv bryr jag mig inte vad folk tycker om min hårfärg men är man orolig så kan det vara bra att färga t ex en fredag så att håret hinner mörkna under helgen.
 
Vad är henna?
Hennapulver är alltd grönt. Precis som vanlig hårfärg så säger inte färgbaldningen någonting om slutresultatet.
 
Henna kommer från hennabusken. Henna blir alltid rött! Står det svart henna eller någonting annat så är det inte riktig henna. Man kan färga håret i andra färger t ex svart med henna och örter som indigo. Mycket av det som säljs som annat än röd henna inehåller ofta farliga kemikalier. Köp därför aldrig henna som ska vara annat än röd om det inte finns en inehållsförteckning där det t ex står henna och katam.
 
Däremot så rekomenderas inte dessa färdigblande hennablandningar då dem oftast inte ger ett hållbart eller lika bra resultat. T ex så är det i princip omöjligt att få helt svart hår på det här sättet. Dels för att henna ska blandas med syra medan indigo inte ger ett lika bra resultat med syra. Vill man ha svart hår så ska man först färga med henna, skölja ur och omedelbart ha i indigo efteråt. Vill man däremot få t ex brunt hår så ska det gå utmärkt att blanda i någon ört i hennan. Oftast så rekomenderas det att blanda dessa för sig och precis innan färgning blanda ihop dem. Det kan vara bra att tänka på att andra örter ofta inte ska stå lika länge som hennan. Så vill ni ha någonting annat än rött hår så är det bättre att själv blanda köpa henna och det ni vill ha i och blanda själva än att köpa en färdigblandning.
 
Köpa henna
Det finns många ställen att köpa henna från. Härifrån har jag köpt min och jag är nöjd!
http://www.hennabutiken.se/
Det finns mer bilder och instruktioner där. Först köpte jag en mindre förpackning men efter första gången så visste jag att jag skulle fortsätta använda henna och beställde därför 500g. Här finns även annat att blanda i henna för andra resultat och information om dessa bladningar Jag vet att många köper ett kg henna i "utländska" butiker då dessa ofta säljer detta och det är billigare.
 
Färga utväxt eller hela håret?
Man kan välja att bara färga utväxten eller hela håret. Färgar man hela håret så kommer det att bli mörkare för varje gång.
 
Avslutning
Som sagt så är jag nöjd med resultatet och kommer att fortsätta använda mig utav henna. Framförallt då det till skillnad från vanligt hårfärg inte sliter på håret. Första färgningen blev inte dålig men gav inte ett lika starkt resultat för mig utan kändes mer som en övningsomgång. Nu vet jag vad jag ska göra för att få ett bra resultat.
 
Detta blev ett väldigt långt inlägg om henna och jag förstår om folk inte orkar läsa det. Anledningen bakom detta långa inlägg är att jag själv inte kunde hitta ordentlig information innan jag färgade utan fick helt enkelt prova mig fram. Jag hittade massa information som alla sa olika och det var bara små bitar spridda över internets alla hörn. Så om du är sugen på att testa henna så hoppas jag att mitt inlägg ska vara till lite hjälp.

Kommentarer
Postat av: Niniz

Det var ett jättebra inlägg! Som då sa, det saknas info om detta ;) Funderar på att färga mitt hår rött med henna- går det att få brunt hår mörk rött/mörkt brunt-rött? Vill inte ha orange hår! ;)Kram!

Svar: Vad kul att det uppskattas:) Ja det går att få det mörkrött/brunrött. Blanda i t ex indigo för att få en brunare nyans. Hur mycket beror på vad du har för hårfärg nu. Har du ljusare hår så får du blanda i mer. Har du redan mörkt hår så kommer du att få ett mörkare resultat. På den här sidan så har du en liten förklaring för ungefär hur du blandar för att få önskad färg http://www.hennabutiken.se/hur-gor-man/recept-o-tips
Tatsu

2014-06-11 @ 21:32:49
URL: http://niniz.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0