Mitt hårsparande

Som de flesta av mina läsare säkert redan vet så håller jag på att spara ut håret. Här kommer en bild på hur det går och ett inlägg om vad jag gjort/gör för att ta hand om det så bra som möjligt.
 
Här är en bild på mitt lite skitiga hår som varit flätat i två dygn och inte blivit borstat på snart tre. Därav lockarna som får det att se ojämt och lite kortare ut.
 
Vad jag har ändrat under dem senaste åren för att ta hand om mitt hår (och som fungerar för mig).
 
  • Jag har inte färgat det på över två år och tänker inte göra det förrän all gammal färg är bortklippt.

  • Jag kör så kallad search and destroy (S&D). Vilket innebär att jag då och då sätter mig i soffan med en vass sax och klipper bort kluvna och skadade hårtoppar.

  • Toppar håret själv (med vass sax) 2-3 gånger om året för att behålla tjockleken, få bort slitet och färgat hår. Jag har inte klippt mig hos frisör på över sju år.

  • Jag har inte fönat, plattat eller använt locktång i mitt hår på något/några år. Lockar jag det så för jag det utan tång.

  • Jag har inte använt hårspray eller andra stylingprodukter på över två år.

  • Jag har inte använt schampo på 10 månader utan använt mig av balsammetoden (BM). Detta är vad som har gjort störst sklillnad för mitt hår. Sedan jag började med det så har jag fått mycket beröm för mitt, enligt folk fina hår. För er som läste inlägget jag skrev om BM så har mitt hår fått en annan finare färg + andra fördelar. För er som vill läsa pom BM så har ni en länk till inlägget här.
    http://tatsu.blogg.se/2013/october/balsammetoden.html#comment

  • Jag har ätit ett kosttillskott som heter stora hårkuren i något år nu. Mitt hår växer snabbare av det. (Men framförallt så blev jag av med mina hudeksem av det.) http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Haar-hud-naglar/Kosttillskott/Stora-Haarkuren.htm

  • Jag tvättar inte mitt hår så ofta. Förut var det två till tre gånger i veckan. Nu har jag dragit ner på det till en gång i veckan. Det tar då ca sex dagar för mitt hår att börja bli skitigt.

  • Jag borstar det med svinborste en gång om dagen till var tredje dag. Om jag flätar om håret på kvällen (går ibland med samma flätor några dagar) så reder jag bara ut det med fingrarna. (Tovor reder jag ut med fingarna även när jag borstar det). Jag skaffade även en bredtandad kam i trä för någon dag sedan för de få tillfällen jag kammar håret. Det sliter mindre än plast eller smaltandade kammar/bostar.

  • Jag har det uppsatt nästintill alltid. Jag sätter upp det i varierande frisyrer som är så skonsamma som möjligt för håret. Gärna med hårpinne, kam, klämma eller hoprullad fläta där topparna skyddas. Jag sover alltd med det flätat.

  • Jag använder hårsnoddar utan metallklämma då dessa sliter mindre på håret. Dessutom så varierar jag som sagt uppsättningarna för att minska slitaget på samma plats.

  • Jag gör inpackningar av b la, oliv- kokos- mandelolja, honung och kanel.

  • Efter varje dusch så kramar jag in lite olja (oftast kokosolja) i längderna och även när håret börjar kännas torrt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0