Är smink bra för din hud?

Sminkar du dig?
Brukar du fundera på om du får dålig hud eller mer finnar av ditt smink?
Köper du dyrt mineralsmink för att det sägs vara bättre?

Men har du någonsin kollat vad ditt smink verkligen innehåller? Hur "bra" det verkligen är?



Öppna nu din sminkväska och ta upp någonting. Googla sedan minst tre av de ämnen som står med i innehållsförteckningen. Här är några ämnen som jag hittat på en blogg. De kommer från innehållsförteckningen i ett mineralpuder...

Dimethicone:
En silikonolja, mycket dåligt ämne, kan bilda formalehyd vid nedbrytningen som är ett cancerogent  konserveringsmedel. Irriterar hud och ögon.

Bismuth Ocychloride:
En mineral, ett färgämne med pärlemorpigment som ger huden vit pärlglans och får sminket att sitta bra på huden, det är en typ av tungmetall, många sminkprodukter innehåller ämnet eftersom det är väldigt billigt. Är inte skadligt för huden men däremot sägs det att det finns många vars hud reagerar negativt på ämnet och att sminket då upplevs klia och irritera. Därmed inte sagt att ämnet kliar och irriterar på alla människor. Det sägs även att det som kliar är att smink med detta ämne måste arbetas in i huden och att det är där reaktionen kan uppstå – andra säger att det är just själva ämnet i sig som orskar kliandet och irritationen på huden.


Okej det låter väl inte så farligt, men ändå, tungmetall. Hur hälsosamt kan det egentligen vara? Jag har då aldrig fått höra att det är hälsosamt...

Talc:
Ett mineralpuder, vitt färgämne med pärlemorskimmer, det suger upp fukt, täpper till och kan lugna irriterad hud, men är portilltäppande, kan inflamera sår (se upp om du har finnar), det är dåligt täckande, ger en onaturlig färgton och gör att huden lätt blir glansig.


Portilltäppande?

Okej har ni googlat erat eget smink nu? Känns det verkligen så bra för huden?
Själv vet jag att smink inte är bra, men smikar mig så pass sällan att jag kör på det jag har ändå. Men jag skulle aldrig utsätta min redan dåliga hud för det dagligen... Vad ni väljer är upp till er, men tänk ändå på att även om ni inte har problem idag så är t ex vissa ämmen cancerframkallande... I små mängder sägs dessa vara ofarliga, men hur små mängder blir det vid daglig användning i flera års tid? Det går in i kroppen och lagras där...

Så nu vill jag bara säga, läs innehållsförteckningarna och avgör själva om det är värt det.
Trackback
RSS 2.0