Det där med nationalitet

Någonting som folk aldrig tröttnar på att disskutera är nationalitet. Vem som är svensk och inte. En av de vanligaste åsikterna tycks vara att "blattar" inte är svenska och sådana som jag är det. Varför? Bara för att jag är vit? Jag har aldrig sett mig själv som svensk och kommer aldrig att göra det. Min pappa är född i Finland, liksom min äldsta bror. Min mamma må vara född i Sverige, men hennes föräldrar var inte det och när hon var liten kunde hon inte ens prata svenska. Jag anser inte att man blir svensk över en generation. Jag anser inte att man blir svensk bara för att man är född här. Jag anser inte att man blir svensk bara för att man flyttar hit eller har ett medborgarskap.

Jag anser mig själv vara finsk och kommer alltid att vara stolt över detta. Jag har ingenting emot Sverige eller svenskar, men det hindrar mig inte från att vara stolt över mitt ursprung. Det är skillnad på stolthet och rasism!

När jag pratar med folk om invandrare så är det oftast "jävla turk" eller liknande. Ibland är dessa invandrare i andra eller till och med tredje generationen och räknas trots detta inte som svenskar. När jag då säger att min familj är invandrare och att jag har en vänner som är det så tittar den konstigt på mig. När jag förklarar att jag är finsk så säger dem "Ja men då är du ju inte invandrare. Du är svensk!" Endel påstår att jag är på min höjd halvfinsk. Varför undrar jag då? Varför är jag svensk och "turkar" inte det? "Ja men det är ju skillnad" får jag till svar. Efter det har folk inga mer vettiga argument att komma med. Min bror som föddes i Finland är tydligen svensk, medan de som är födda här, men har en annan hudfärg är invandrare!? Hur snevridet är inte detta?



Min pappa ser inte nordisk ut även om han är det. Min mamma är blond som en svensk. Båda pratar både finska och svenska. Jag föddes här, men kommer som sagt alltid att vara en stolt finne!

Att säga att man tillhör ett land bara för att man är född där fungerar inte i mitt huvud. Då kan man ju lika gärna åka till Ryssland på semester, föda ett barn och sedan åka hem och säga att denna är Ryss. Låter det logiskt i någons öron? Var i så fall vänlig och träd fram!

Vad spelar det för roll egentligen om jag är finsk eller svensk för eran del? Vad gör mig mer svensk än en afgan?
Trackback
RSS 2.0