Bleka håret utan färgning

Senaste tiden känns det som om boggen har spårat ur mer och mer utan några vettiga inlägg... Nu menar jag inte att dessa spontana inlägg kommer att försvinna, men jag har för tanke att organisera upp bloggen lite mer, ladda upp lite roligare inlägg och tips. Så under de närmaste dagarna kommer lite nya kategorier att dyka upp här på bloggen. Här är första om hår. Någonting som jag tycker är väldigt intressant:)
 
Första tipsen är för er som vill bleka håret. Vare sig ni bara vill ljusa upp håret lite utan att färga det, eller vill färga det så lite som möjligt och få det ljusare mellan färgningarna så finns det flera metoder.
 
*Det vanligaste är silverschampo. Om ni som jag känner att det är rena döden för håret, sliter på det och blir tovigt så låt bli. Det är bara onödigt slitage i så fall och håret får ingen chans att vila ut mellan färgningarna.
 
*Citron rekomenderar många, men mitt råd är LÅT BLI! Att gå ut i solen med citron i håret fräter och sliter därför på håret. Dessutom så blir resultatet ojämnt.
 
Vad jag rekomenderar:
*Honung. Trot eller ej men detta bleker faktiskt håret. Det tar några behandlingar innan du ser resultat, men det fungerar. Dessutom så bleker det inte bara håret utan vårdar det även, vilket ger dig ett mjukt och glansigt hår. Om du lider av sårig/irriterad hårbotten så är honung extra bra då det lindrar detta och påskyndar sårläkning. Läs mer om honungsinpackning längre ner.
 
*För er som har färgat håret mörkt och vill ha ljusare så rekmonderar jag hårspray. Det drar ut färgen ur håret och sliter inte lika mycket som en färgning. Passa på ha frisyrer med mycket hårspray och dra gärna i lite hårspray en timma innan duschen.
För er som har nyfärgat hår och vill behålla resultatet längre så rekomenderar jag att var försiktig med hårsprayen.
 
*För er som inte är som jag och hatar sommar och sol så rekomenderar lagom mängder med sol. Det är bra för håret, får det att växa snabbare och kan bleka det.
 
 
 
Honungsinpackning:
*Värm vatten. Hur mycket beror på hur långt och tjock hår du har.
Blanda i några matskedar honung. Hur mycket beror på hår och hur mycket du tycker känns bra. Prova dig fram.
 
*Ha i blandningen i håret och linda en handuk runt huvudet för att slippa droppa överallt. Låt verka en timma eller längre. Har själv sovit med detta i håret några gånger utan att det har fått några negativa effekter.
 
*Skölj ur håret och tvätta som vanligt med schampo.
 
Som sagt så kommer det ta ett tag innan man ser att håret har blekts lite, men å andra sidan så märker man att håret mår bättre redan efter första behandlingen:)
 
Hur ofta man väljer att göra det här är upp till var och en, men jag brukar försöka göra det en gång i veckan (har dock varit dålig på detta senaste tiden)
Trackback
RSS 2.0